Ikke et eggeskall skal gå til spille

Selv om jeg på forskjellige vis prøver å holde forbruket mitt lavt, med alt fra kleslapping til epleslang og dype konteinerdykk, vet jeg godt at jeg er et forbruksmonster. Nei. Det er ikke jeg som er sart. Det er ikke jeg som har et urealistisk syn på hvor mye vi er forventa å kaste. Ned i søppelsjakta mi forsvinner mange poser i uka. Mange flere poser enn nødvendig.  

Parallelt kaster folk stadig mer mat, andre kaster så mye søppel at jeg kan kle både meg og huset mitt. I tillegg lures mer og mer inn i forbruket vårt. Likevel: når jeg prøver å legge opp en plan over hvor mye mindre jeg egentlig trenger å bruke, og hvor mye av det jeg nå kaster jeg realistisk sett kunne klare å nyttegjøre meg av, kommer jeg ikke engang nær tredvetallsidealene. 

Inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest hele 1938-årgangen av «alle kvinners blad», er at den beste husmoren var en som klarte å bruke hver minste ting til noe nyttig. Dette er kanskje ikke ny informasjon for de fleste, men det hender jeg blir overrasket over hvor langt de gikk i hyllesten av den nøkterne husmoren. Bladet hadde mange gode ideer til sparetiltak for familien. Blant annet hadde hvert enkelt nummer en egen spalte med gode råd til hvordan du best skulle sy om forrige års moteplagg slik at de ble presentable klær for kvinnen av 1938. Enkelte av numrene kom med ekstra driftige ideer. Blant annet var det en lang artikkel om hvor mange fine ting, – duker, bleier og undertrøyer, som kunne syes av melsekker.

Fjordårets klær og melsekker er jo begge stoff, og gjenbruk av stoff er ikke overraskende. Men hva med mindre husholdsningsartikler? Grandtanta mi fortalte om hvordan moren hennes pleide å legge eggeskall i vann. Det skal ha luktet heslig av svovel, men ha vært godt for husets potteplanter. Alle kvinners blad kom med enda bedre forslag på hva husmoren kunne bruke eggeskallene til: 

Ikke et eggeskal skal gå til spille.

8 Svar til “Ikke et eggeskall skal gå til spille

  1. Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min i dag. Det varmet. :-) Jeg har klikket meg rundt på bloggen din i en times tid nå, kost meg, undret meg og blitt begeistret. Du minner meg om meg sjøl for ganske mange år siden. Forresten så er vel den jenta som tar vare på alt inne i meg fremdeles.
    Jeg har forresten laken sydd av melsekker. Flere stykker. Fikk dem av svigermor da jeg giftet meg i 1967. En av dem ble seinere farget røde og brukt som juleduk.
    Jeg kommer igjen. Dette var moro.

    • Takk for det, Grethe. Jeg kommer nok tilbake til deg også, for det var mange morsomme innlegg bakover. Jeg fant deg forresten ved å søke på poster om historie, og kom til stengjerdeposten din.

      Morsomt når du sier at jeg minner deg om deg selv, for da jeg hadde lest litt fram og tilbake hos deg tenkte jeg «oi for ei stilig dame!» Så da er jo alt vel :)

      Artig å høre at melsekkene lever videre. Det jeg synes er morsomt med alle «hvordan gjenbruke ting»-artiklene i alle kvinners blad, er hvordan gjenbruk skrives om som både prisverdig og naturlig. Det er en helt annen retorikk en jeg, som er ført på 80tallet, er vant til, noe som gjør det veldig morsomt å lese. Jeg koser meg.

  2. vi er ubrukelige nowadays. trist, men sant. jeg kan knapt sy korssting, og det er ingen underdrivelse :(

  3. Tilbaketråkk: Mine nye, røde, lekre sko!!! « Livet leker

  4. grapecityjuice

    hei! så fin blogg du har, og for ein fin post! eg trur vi alle trenger å bli rykka litt ut av forbruksmønsteret vårt, og konfrontert med andre verdiar, mulegheitar og ideal. sjølv om eg trur eg forbrukar mindre enn mange, veit eg at eg har laaaangt igjen før forbruket mitt blir bærekraftig. så takk for fin blogg, og perspektiv!

  5. Hei, jeg fant bloggen din via en kommentar på virrvarrs blogg . Vi har tenkt å lage sak på dette ->http://www.virrvarr.net/blog/2009/02/03/arets-personlige-miljoebtiltak-mooncup/

    Har du mulighet til å ta kontakt?
    -> magne.hansen(a)nrk(dott)no

Legg igjen en kommentar

