Gulere og spede miljøtiltak

Jeg bruker omtrent tre gulere i måneden. En gul, en oransj og en rosa. Om jeg legger sammen, blir dette 36 gulere i året. Det er ganske mye plastikk og produksjonskostnader, – og alt går til sist i søpla.  

Siden det gnagde litt på samvittigheten min, gikk jeg til Akademika for å kjøpe en sånn fiffig tusjpåfyller som jeg hadde i min bokhandlerarbeidende ungdom. Den er veldig kjekk, for når tusjen din er tom, dypper du tuppen i tusjpåfyllern, og etter noen øyeblikk er tusjen nok en gang full av rosa tusjherlighet.

Da jeg kom til bokhandleren så ekspeditøren på meg som om jeg var litt rar. Kanskje var det fordi jeg sto ved siden av en tønne full av gulere til en femmer for stykket. Kanskje var det fordi hun veldig godt visste at store deler av butikkens omsetning kommer nettopp fra tusjene, eller kanskje, kanskje hun bare ikke hadde sett en påfyller før.  

Jeg er skuffa. Så mange gode forsetter går liksom opp i røk.

Legg igjen en kommentar

