Stress

Av alle egenskapene jeg har utvikla over årene, er evnen til å ikke bli stressa på grunn av eksamner den viktigste. Jeg lever i en verden hvor jeg, som student, menneske og arbeidstaker forventes å være i konstant utvikling, vurdering og evaluering. Man kan få panikk av tanken, men når jeg klarer å svelge panikken og vite at jeg alltid vil være på vei, – da blir eksamnene lite annet enn små meldeposter som forteller hvor jeg er, og hvor langt jeg har igjen.

Jeg husker veldig godt hvor stressa jeg var de første par årene med studier. Jeg var på grensa til paralysert bare ved tankene på at en kommende evaluering var på vei.

Spesielt godt husker jeg en natt like før eldre europeisk historie- eksamnen min i 2004. Jeg våkna, dyvåt av svette fordi jeg hadde drømt at vi fikk utdelt oppgavene våre dagen før eksamen, og at alle de andre hadde fått det med seg, bortsett fra meg. Å være så uforberedt ville vært et grusomt mareritt, men heldigvis var et mareritt alt det noengang utvikla seg til. Da jeg, skjelvende av angst og trøtthet vandra inn på kjøkkenet den morgenen, var jeg fremdeles prega av drømmen. Martine, som jeg bodde sammen med viste seg å være like skjelvende som meg. Hun hadde drømt at Valgerd Svarstad Haugland, som var kulturminister, hadde gitt eksamnene en kulturreform, og at alle eldre europeisk historie-eksamner skulle skrives på balladeform, med karakterer som reflekterte hvor godt studenten mestra sjangeren.

De siste par dagene har jeg kjent kroppen varsle meg. Den forteller meg at den er i ferd med å bli stressa likevel, – uansett hvor hardt jeg jobber for å motvirke det. Den gir meg tilbake matallergier jeg ikke har hatt på lenge, så jeg sitter med mavekramper og søvnløshet og venter på å slappe av. Det er litt dårlig gjort av den.

11 responses to “Stress

  1. Jeg tenkte ikke på at kommentarene på LiveJournal ikke kommer med her. Dumt.

  2. uh. Det er jo to helt forskjellige nettsteder. Naturligvis kommer det ikke med her.

    Men det går fint det. De dummingene på wordpress gir ikke CSSsupport, og på CSSforumene svarer de meg ikke, så jeg får den jo ikke pen. Sukk

  3. Uff da. Men det må da gå an. Det er jo så mange pene WordPresser. Kanskje Ida kan hjelpe. Den tegneserien var utrolig flott, forresten.

  4. I’ve never been really stressed before an exam, and I’d like some of that stress karma, please. I’ve missed the right date (rushing off at 8 in the morning realizing, whooh, today’s exams) and I’ve overslept for a really important oral test.

    But actually, I love the period before an exam. It’s the time when finally you study so hard that all the bits and pieces of your curriculum makes sense and at the same time, I cut off distractions enough to really reflect. I wish I had exams every month, actually.

  5. Your blog is neat, btw. What d’you wanna improve?

  6. the blog had flexible width, but i suddenly understood the CSS edit yesterday, and now it’s all almost good.

    wow, forgetting about exans, – i’ve never done that. I like the period before the exams, but i like to have more time. I’d like to be able to read other stuff, like this pile of eleven awsome books i found at ub yesterday.

  7. Yeah. The site is good. But you should add a smiling pic🙂

    I forget about everything and anything, but anyway, I made it, and although my marks wasn’t that good, I more than made it up. But I do get nervous before oral tests, strange, as I’m really a blabbermouth.

    The thing about reading other stuff, well, it’s the main problem with my study habits. Find myself at the library, I’ll usually read some grammar or a dialect course or maybe look in some old quranic dictionaries instead of what I’m supposed to read. I guess I’m paying the price for that now, but insha allah I will still pass decently🙂

  8. Næmmen, så pen den ble. Det eneste som er dumt nå, er at jeg må lese begge steder. Jeg vil jo se kommentarene til folk også. Pytt, pytt – jeg har sånt å gjøre.

  9. Pent bilde, forresten. Så vakker du er!

  10. Så fint at du får dette til å funke. Kanskje du kan hjelpe mams med css’en hennes også. Bildene danser rundt som høstblader når jeg åpner hennes side på min maskin.

  11. Mamma: Takk. Den begynner å bli fin nå. Bildet er vel et år gammelt, og er meg på skolen. Og nå må vi begge lese begge steder, men tenk på meg. Jeg må poste begge steder!

    Pappa: Jeg kan sikkert hjelpe mamma med hennes wp, men det krever nok at ho kjøper custom css og velger en stil med fiksert bredde. Ta med PCen på mandag, så kan jeg hjelpe henne.

Legg igjen en kommentar

