Eksamnene kommer snikende

Nå leser jeg. Jeg har lest så lenge at tankene jeg har samla ikke har noe system lengre, til alt som er igjen i hodet mitt er en tjukk, klebrig grøt lagd av en del marxisme, en del ny kulturhistorie og del postmodernisme. Ale er opprør og metoder.

Jeg prøver å sortere dem, men de har kokt så lenge at de forskjellige bestanddelene ikke kan skilles fra hverandre lenger. Hvert eneste ord jeg leser løsner, i stedet for å feste seg. En bok til, – og jeg har avlært alt jeg kan.

Kanskje er det bare fordi det er lørdagskveld, og fordi jeg føler meg litt skyldig for at jeg ikke gjør noe morsommere. Kanskje vil jeg føle meg bedre på skolen i morra, med hardkokte egg i matpakka. Kanskje ville det hjulpet om jeg overbeviste meg selv om at eksamner ikke er Helt Avgjørende for Framtida.

9 responses to “Eksamnene kommer snikende

  1. I guess you feel that way because exams really are a big deal. Still not the biggest. You know what I say to my pupils: there are lots of important things in the world, – and school is just one of them. Just read slowly, remember to take a pause or two, eat good and do not ever read after seven in the evening. You need to rest your brain.

    And the most important thing: I love you even if you fail every exam in the world.

  2. Ikke etter sju om kvelden du… jeg sitter i alle fall på blindern nå, med joggebuksa mi og ser shabby ut. Lurer på om du ikke har rett, og om jeg ikke burde komme meg hjem og ta kvelden snart.

    Men det er jo fremdeles to andre på lesesalen.

    Og det holder å kommentere ett sted, jeg ser det jo, selv om det nødvendigvis av og til tar litt tid.

  3. Hvordan går det med deg, Lille mumrik? Får du fart på sakene?

  4. lille mumriken er på skolen, og veldig veldig sliten. Det blir nok et foredrag til sist, men jeg merker at behovet for å vite hvilken dag jeg skal opp melder seg omtrent samtidig som behovet for søvn. Det er litt pes å jobbe uten å vite hva deadlinen er. Skal den niskrivende våkenatta være natt til onsdag, eller natt til tosdag, for foredraget må være klart 12 timer før jeg skal opp.

    Det jeg også merker er at da vi hadde hjemmeeksamner, satt vi og skrev natt og dag, og når vi leverte hadde vi alle fett hår og joggebukser, og ingen hadde sovet siste natta. Med prøveforelesning må vi helst ha både sovet og dusjet og kledt oss pent.

    Men jeg kommer nok i mål. Leste om snusmumriken i går kveld. Barnebøker er bra sengekantlesning mindt i eksamensrushet.

  5. Nå hadde det kanskje heller vært på plass med Hvem kan trøste Knøttet, enn Snusmumriken. Jeg tenker på deg, lille du. Lykke til!

  6. Jeg lagde jo dette ikonet en gang. Kanskje jeg burde sette det som ikon i stedet for fjeset mitt?

  7. det funka jo ikke!

    det ikonet. Går ikke å bruke html i kommentarer her tydeligvis

  8. I believe you are good. Good enough and you know it. Take a good breath and feel it!!!!!!!!!!!!!!!!

  9. Being «good enough» isn’t a uniform thing. You can be good at one thing, and then misinterpret another task completely.

    I guess I didn’t know i was good enough. But now that it’s all over and done with, and it went well, I can take a break with clean concience and feel optimistic about next year.

Legg igjen en kommentar

