Stekt iskrem

Da jeg var seks begynte jeg å lese bobseybarna. Den første boka jeg la igang med var bobseybarna i storbyen, hvor på mest dramatiske vis kjørte seg fast i et hull i bakken, spiste pannekaker og stekt iskrem. Stekt iskrem. Jeg hadde veldig lyst på stekt iskrem. Bobseybarna beskrev iskremen som varm og sprø utenpå, og myk og kald inni. Det hørtes godt ut, og ideen om hvordan denne iskremen måtte smake hausa seg opp, og ble større og større i hodet mitt. 

I går gikk jeg og Mikael og spiste sushi på et sted jeg aldri hadde vært før. Det var i annen etasje i torggata, og hadde en diger peis. Ganske fancy. Ikke bare kom sushien i en båt, men de hadde sushismaker jeg aldri hadde sett, langt mindre smakt før. Etter middag skumma jeg over dessertkartet it et sekunds blaff av eksttravaganse, og der var den. Den stekte iskremen. 

Noen ganger, når du har villet noe sterkt i mange år, sytten i mitt tilfelle, og du endelig får ønsket oppfyllt… er det akkurat så fantastisk som du tror det skal være. Iskremen var varm og sprø utenpå, og myk og kald inni. Akkurat som bobseybarna sa den skulle være.

7 responses to “Stekt iskrem

  1. men vi har da laget stekt is hjemme. Vi laget glace au four, – og det er sukkerbrød med is, og så marengs som stekes i dritvarm ovn etterpå – med isen inni. Så det så. Vi hadde faktisk en sånn dessert på julaften for to år siden også, og det var faktisk stekt iskrem.

  2. men men men… nehehei.

  3. Stekt is på den kinesiske måten er mmm. Du må spise den sånn skikkelig raskt, før karamellen rundt isen stivner. Jeg har aldri spist det i Norge, men peking-kjeden i Kairo lager en skremmende god stekt is.

  4. hm, den her hadde, for å være heøt ærlig forbedringspotensiale, men nå vet jeg det er godt, som om det noen gang var noen tvil.

    Kanskje jeg må prøve å lage det en gang i jula. Mhm.

  5. Hold oss oppdatert…

Legg igjen en kommentar

