Postcards

Jeg leste nettop ferdig Postcards. Jeg gleda meg til boka ganske lenge på forhånd. Jeg tente virkelig på ideen, – det var akkurat den slags bok jeg hadde venta på så lenge. Å basere lengre historier på et lite tidsfragment, en setning på et gammelt postkort eller en kjærlighetserklæring på en dovegg er sånt jeg gjør hver dag.

Ifølge forordet gjør forfatteren Jason Rodrigues, det samme. Han samla på morsomme postkort og sendte dem til serietegnere som selv skapte fiksjonelle bakgrunnshistorier for teksten og motivet på kortet. Det kunne ha blitt skikkelig bra. De fleste historiene er, dessverre ganske skuffende. En herskende tendens er at historiene er for korte for innholdet, noe som har ført til at narrativene ikke rekker å puste før de er borte. Historiene framstår som hastige og avstumpede. Som leser lærte jeg aldri å forstå karakterene, – før de var borte.

Endel av tegningene var veldig gode. Kanskje problemet heller er at serietegnerne var ukjente med sjangeren.

En ide.
Det hadde vært veldig morsomt å lage en nettside med slike postkort og små tekstsnutter. Jeg har begynt å samle. Før jeg lager den, må jeg ha nok til å legge opp en i måneden, minst. Trallala.

2 responses to “Postcards

  1. Det var en super ide. Og jeg tror ikke du bør engste deg, for copy right går ut etter en viss tid, og gamle postkort er nok ganske sikkert fritt vilt. Uansett kan man jo sjekke den slags.

  2. Ja, det er sant. For visst hadde det vært morsomt. Kanskje man skulle gjøre det, starte en aldri så liten nettside, men jeg må finne morsomme postkort først.

Legg igjen en kommentar

