Spellbinder

Spellbinder var en polsk/australsk tv-produksjon som gikk på norsk tv i 95-96. For meg var timinga perfekt. Jeg hadde akkurat starta min karriære som fantasyfanatiker, en tilstand som skulle vare i minst fem år, og hadde enda ikke tenkt tanken at det var mulig å lage givende fantasy på film. Og da spellbinder kom på tv ble jeg fullstendig besatt. Jeg lagde små historier, skrev ivrig om serien i dagboka mi, og fikk et ustoppelig behov for å lage meg min egen power suit.

Spellbinder hadde alt som gjorde meg gira i den perioden. En underlig fantasyverden. En ny verden hvor seriens hovedperson kan etablere seg på nytt, uten all mulig gammel bagasje; fattigfolk som sloss mot et ondt regime. Alt sammen.

Det var litt skuffende å finne igjen serien på quicksilverscreen. I ren nostalgi har jeg sett gjennom hele serien, og selv om jeg finner igjen alle tingene jeg elsket da jeg var elleve, må jeg med sorg innse at serien er bemerkelsesverdig dårlig. At jeg oppfatter budskapet om folk som har internalisert en utnyttende overklasse som overtydelig idag, velger jeg å bortforklare med at serien nok er retta mot barn. At rollene i den parallelle verden er besatt av polske skuespillere er nok et bevisst grep for å eksotisere den parallelle verden, men at de er uvant med engelsk er snarere med på å gjøre dem utrykksløse og ukomfortable i rollene sine. I tillegg ser klære ut til å være kjøpt på lindex og patinert på karius og baktus-metoden.

Ikke at dette hindrer meg i å nyte det.
Nostalgi er tross alt nostalgi.

2 responses to “Spellbinder

  1. Jeg trodde jeg var den eneste som husket Spellbinder! Nå må jeg også kikke! Omg!

  2. Jegh ar sett hele første sesongen nå. Jeg er ganskje litt skuffa, men samtidig veldig underholdt og full av nostalgi.

Legg igjen en kommentar

