Grapefrukt

Da jeg våkna idag, var det to spørsmål som sloss seg fram gjennom min forsovne hjerne. Det første var «Er det mulig å lage sitt eget grapefrukttre?». Det andre var «Hvorfor har jeg aldri hørt om grapefruktmarmelade, når det er så lite smell i appelsiner». Heldigvis kunne begge spørsmålene besvares med det samme eksperimentet. Jeg kjøpte en grapefrukt, plukket ut stenen og lagde marmelade av frukten. Og til sist lagde jeg en grapefruktkake av slimet som lå igjen i bollen etter at marmeladen var silt.

1. Marmelade
Jeg fulgte marmeladeoppskrifta på VeganYumYum. Jeg er i utgangspunktet ingen marmeladespiser, men jeg hadde høye forhåpninger for grapefrukten. De slo til for fullt. Den emne bismaken som frukten har mer enn nok av, er så godt som fraværende i marmeladen, og den har fått en lekker honningliknende oransjfarve. I tillegg smaker den kjempegodt, både varm og kald. Dette anbefales.

2. Grapefrukttre
Inni frukten fant jeg bare en stusselig liten sten som jeg nå har plassert på en liten våt bomullsdott, og jeg går i sirkler og venter på at den skal spire. Såvidt jeg har hørt tar det syv år før trær blomstrer, så jeg prøver så godt jeg kan å gå i tålmodige sirkler.

3. Grapefruktkake
Totalt katastrofalt. Siden jeg brukte ovnen og oppvaskmaskinen på en gang, presterte jeg å forårsake et ganske distraherende strømbrudd, som igjen førte til at jeg glemte hvor mye sukker jeg hadde tatt i kakedeigen. Jeg hadde naturligvis brukt altfor lite sukker. Å lage kake av rester etter marmeladekoking er i tillegg en ganske elendig idé, ettersom de hvite tinga fra rett under skallet inneholder all bitterheten som marmeladen har unngått. Jeg kasta kaka…

Legg igjen en kommentar

