Prostitusjon

Jeg ble tatt for å være hore idag. Siden jeg akkurat nå studerer prostitusjon på skolen er det litt ironisk. For mens jeg leser om prostitusjon, kjønn og samfunn, forventet denne mannen at jeg også skulle mestre praksis. Enda underligere er det at det skjedde to ganger på en time.

Det høljregna, og jeg tusla rundt i vika hvor jeg lette etter en kafe. Jeg hadde med bøker og skulle skrive et helt kapittel i oppgava mi, – og siden jeg var lett overarbeida og skulle skrive et veldig raskt kapittel, tenkte jeg å velge et skrivested så langt borte fra skole, riksarkiv og formelle studiesteder som jeg kunne komme. Vika var stedet.

Det øyeblikket jeg fant en kafe med ledig plass begynte en fyr å rope obskjøniteter fra den andre siden av prinsensgate som han ivrig prøvde å krysse. Takknemlig for at alle bilene gjorde det vanskelig å krysse gata rømte jeg inn i en gitarbutikk hvor jeg gjemte meg i en krok og kjøpte en billig ukulele. Da jeg kom tilbake til kafeen var den full, og jeg fortsatte videre nedover gata.

Meg og Martine pleide å spøke med at den ultimate tingen å bli gjenfødt som var en gammel kubansk mann. En sånn som røker tykke sigarer, bruker lys hatt og stokk og som alltid er uklanderlig antrukket i en skreddersydd dress. Og som gjerne ligger med vakre unge damer som godt kunne vært datteren deres. Og da jeg runda hjørnet sprang jeg inn i en slik mann. Han spurte meg på en overraskende høflig måte hvordan dagen min hadde vært, kysset meg på kinnet og mens hånden diskre berørte lomma med lommeboka i fortalte han meg at jeg var vakker, – og spurte om jeg ville bli med ham på hotellet.

Jeg ble litt nervøs, men tvang fram et smil og stotret fram at jeg nok måtte opp på universitetet, og at han fikk ha en fin dag. En slags sorg over at menn som virker hyggelige går til horer tvang seg fram i tankene uansett hvor hardt jeg prøvde å tenke på noe annet.

Legg igjen en kommentar

