Hvor er Tveita?

Jeg våkna i dag morges klokken halv sju på den andre siden av byen og lurte på hvor jeg var. Jeg var dypt forvirra, – for jeg pleier alltid å sykle sikksakkmessig hjemover når kvelden er over. Men ikke denne gangen. Denne gangen våkna jeg og så morratåka ligge over Oslo mens jeg bøtta ned tre glass vann, snørte på meg skoa og begynte å vandre i retning av høyblokkene i dalen nedenfor. Jeg har bodd lenge nok i Oslo til at jeg instinktivt finner t-banestasjonen selv på steder jeg aldri har vært, – likevel tok det to timer før jeg hadde henta sykkelen min på Grønland og sykla hjem til meg selv. Vel hjemme kravla jeg opp i min egen myke seng med det litt for skitne sengetøyet og leste i en sørgelig dårlig bohembiografi mens jeg grubla på hva som skjedde kvelden før. Jeg lagde en liste:

Laiv
Tidligere på dagen kom jeg hjem fra laiv, og hadde jobbet på spreng med servering og plotting og spill fra tidlig om morgenen til sent på kvelden. Selv i pausene var jeg i høygir, og karakteren jeg spilte drakk mye mer enn hverdagsMarthe gjør, – i alkoholfrie drikkevarer riktignok, men den mentale innstillinga var likevel en annen. Så kroppen var sliten og ikke klar over at den var blitt Marthe igjen. Stakkar lille kroppen som blir utsatt for så mye rart av beboeren sin.

Sjuk
Jeg hadde omgangssjuke på laiven. Jeg tilbrakte en hel dag i senga hvor jeg lå og spydde, og to til uten å egentlig spise noe særlig på grunn av vedvarende kvalme. Appetitten var fremdeles ikke tilbake, men siden mavesmertene etter oppkasten var borte hadde jeg glemt at mitt forrige, – og eneste måltid den dagen var en liten burger på Torp i Sverige klokken to samme dag. Alkoholtoleransen var redusert til det halve. Etter den første ølen merka jeg det kjempegodt, – og var ganske overraska, for jeg pleier alltid å klare av tre øl før jeg kan si jeg er brisen. Jeg er alltid en lettvekter, men denne gangen svevde jeg nesten under taket.

Nachspiel
Jeg har lenge arbeidet for at begrepet nachspiel skal byttes ut med noe annet. Den beste ideen hittil har vært ”Festen fortsetter hos…”. Det er kanskje litt ufullstendig, men det fyller funksjonen. ”Festen fortsetter hos Per” er et langt bedre utsagn enn ”Nachspiel hos Per”. På nachspiel sovner jeg etter maksimalt en time. Men om festen fortsetter kan jeg jo ikke sove, – det er i alle fall min mening om saken.

I alle tilfeller var det en deilig kveld og en underlig morgen. Nå sitter jeg på en kafe, drikker kaffe og skriver så blodet spruter. Det er deilig å være hjemme igjen. Oslo er faktisk verdens vakreste by, særlig før klokka syv.

2 responses to “Hvor er Tveita?

  1. Men hvor våkna du, – inne eller ute? Pass på deg selv, jenta mi. Jeg burde ikke si det, for du vet det like godt som jeg: Det er i sånne situasjoner som dette at jenter kan bli utsatt for både det ene og det andre.

    Men bortsett fra det er det jo fint at du hadde en morsom kveld.

    Her pøsregner det!

  2. Haha. Nei nei. Trygg og god i et hus. Ingen problemer.

Legg igjen en kommentar

