Syngemannen

På vei gjennom Oslo sentrum her om dagen syklet jeg forbi en underlig stereotyp rusmisbruker som sto og gravde et hull i bakken bak en veisperring på jernbanetorget. Jeg grublet på hva han gravde etter, men gjorde mitt ytterste for å ikke glane. For man skal ikke glane. Det er en regel.

Plutselig snudde han hodet, – skikkelig fort og stirret på meg noen korte sekunder før han begynte å synge. Høyt. Grisehøyt. Og veldig veldig bra. Og selv om han sto der med spaden og sangen hans runga gjennom gata var det ingen som snudde på hodet. Ingen kasta et eneste blikk på ham. Som om bare jeg så at han eksisterte. Man kan få mistanker om egen galskap av mindre.

Men så var det som om han våkna, som om han plutselig la merke til hva det var han gjorde. Han rista litt på skuldrene og banna høyt «ååh føkk dere alle sammen» mumla han til seg selv og fortsatte med gravinga.

6 responses to “Syngemannen

  1. Næmmen! Ga du ham ikke et kompliment for den flotte sangen? Skynd deg tilbake og gjør det!

  2. Nei du. Det gjorde jeg visst ikke. Han forsvant liksom inn i et underlig tåkeland..

  3. Haha, har du vurdert muligheten for at han kanskje kommer fra en annen planet? Han tenkte «åh, shit, det er ikke sånn man gjør her på Jorda» og fortsatte å grave etter DNA, som han mest sannsynlig skulle bringe tilbake til… Segunos X. Hjemplaneten!

    Kul opplevelse, ihvertfall. Zen-aktig. Sorry for tilfeldig bloggkommentar, jeg bare trykket «random»😀

  4. Jeg liker tilfeldige bloggkommentarer, fortsett gjerne med det🙂

    Fremmed planet er helt klart et alternativ. Litt sånn»jeg har filma oslos gater og sett åssen folk ser ut» hmm… i oslo sover folk utendørs… okeej!

  5. Jeg har flere ganger hatt lyst til å gjøre no ala det – bare for å se om folk er i livet liksom …

  6. Sissel: Sett igang. Syng i vei🙂

Legg igjen en kommentar

