Menstruasjon

Ego: Du er litt rar, vet du det?

Meg: Joa, – de sier så. Hvorfor er jeg rar idag?

Ego: Altså, – alle mennene du kjenner synes mensen er ekkelt.

Meg: Det er bare fordi de ikke har noen mens selv det.

Ego: Og alle damene du kjenner, med noen hederlige unntak, sier at de skulle ønske de slapp å ha mensen, og dessuten synes de alle sammen at menskoppen du bruker er ekkel.

Meg: Ekkel og miljøvennlig, om jeg får be. Miljøvennlighet er gjerne litt ekkelt. Tenk bare på vaskbare bleier for eksempel. Det er ikke noe du bruker fordi det er behagelig, – det er jo fordi det er bra for naturen, sant?

Ego: Du digregerer! Poenget her er at du synes mensen er noe koselig. Du blir glad når du får mensen. Du hopper lykkelig omkring og kjenner på den ømme livmora di og holder deg på maven som om den er en skatt.

Meg: Er den ikke det da? Kroppen min er egnetlig veldig fin, så det er sagt. Det jeg savner mest nå som jeg bruker hormonell prevansjon er å kjenne hele kroppen min fungere som den skal. Jeg savner eggløsninga, – både vondten i maven den dagen det skjer, og den fantastiske selvfølelseboosten jeg får i den delen av måneden. Mensen er liksom den eneste delen av alle syklusene som fortsatt er igjen, – da må jeg jo få lov til å sette pris på den.

Ego: Du høres ut som en uforbederlig østrogenfeminist på livmorsolidaritetskick.

Meg: Men er det så dumt det da? Jeg har aldri hørt en mann si at «det hadde vært greitt med dette kjønnsorganet mitt, om jeg ikke hadde trengt å sprute»! Men vi skal liksom irritere oss over at vi blør litt i ny og ne! Hverken manne- eller damekroppen er noen oase av renslighet, men det er jo likevel ganske kult at den kan gjøre alle de tinga, – blø og sprute og lage barn.

Ego: Lage barn, sier du… Er du sikker på at det ikke er der det hele egentlig ligger. At du er glad for mensen fordi det betyr at du ikke er gravid? Unge damer tilbringer jo overraskende mye tid med å være redd for å bli små mammaer. Jeg tror jeg har gjennomskua deg, jeg!

Meg: Joa… joda joda klart det er litt sant. Klart jeg har vært livredd for å bli gravid fler ganger enn jeg kan telle. Jeg vet ikke om en eneste dame som ikke har hatt sin andel våkenetter eller stått på trappa på apoteket det øyeblikket det åpner på jakt etter en økonomipakke med graviditetstester.

Jeg er jo teoretisk sett sterk abortforkjemper, – men om jeg selv hadde blitt gravid hadde jeg hatt store moralske kvaler. Hva er viktigst liksom? Min egen personlige frihet eller livet til ungen min. Ja. En av mensens funksjoner er at den tretten ganger i året gir meg bekreftelse på at abortsaken er noe jeg ikke trenger å ta stilling til. Det kan hende du har rett i at det er en av grunnene til at jeg alltid har knytta masse positive tanker opp mot mensen.

Ego: Så alt har egentlig å gjøre med at du ikke har lyst til å lage barn? Noen ganger er du så skremmende enkel, – tenk at du prøver å dekke over noe så banalt med masse hippi-føleri!

Meg: Det du trenger å forstå, din håpløse kyniker, er at funksjonen og føleriet går hånd i hånd. Dette med mensen er som en slags ordløs kommunikasjon mellom meg og kroppen min. «Jeg fungerer», sier kroppen. «Ta det med ro, jeg funker». Noen ganger blir jeg redd jeg plager kroppen for mye. Jeg er overvektig. Jeg slanker meg og forspiser meg, noen ganger drikker jeg, noen ganger røker jeg, andre ganger snuser jeg og tredje ganger er jeg bare ikke snill mot kroppen. Jeg arbeider for mye og sover for lite, og så blir jeg sliten og matt og svak og tenker at jeg passer for dårlig på meg selv.

Men så kommer kroppen og beroliger meg og forklarer meg at det skal mer enn ukeslange våkenetter og dobbelt arbeidspress til før den kommer ut av ballanse. Den forteller meg at vi er på samme parti.

Klart det er en beskjed jeg liker å få.

9 responses to “Menstruasjon

  1. Jeg skjønner deg, jeg. Jeg har savnet mensen (minipille), og nå kommer den snart tilbake! Hipp hipp hurra!

  2. Ææh! Eva. Du har en blogg. *legger til på lista*

  3. Jeg vil ha sånn kopp! Og heia samtaler med kropp og ego😀

    Også lurte Danny og jeg på om du vil komme og spise lunsj hos oss i morgen- siden vi har masse mat som må spises opp før den blir gammel og du ikke har fått sett innsiden på huset vårt (c:

  4. Oi det hadde vært kos! Eneste er at jeg jobber til halv fem, men om det var plass til lunsj liksom etter jobb hadde det vært veldig koselig🙂

  5. Takker og neier!

  6. Hm. Da tror jeg vil heller må si i neste uke, siden Danny og jeg skal til Fredrikstad og fikse stæsj fredag kveld. Familiemiddag osv.

  7. Den er grei! Neste uke it is🙂

  8. Jeg elsker å ha mensen. Jeg elsker til og med vondten og klinet og alt sammen. Det har jeg alltid gjort.

    Snart skal jeg ikke ha mensen mer.

    Snufselisnufs!!!

  9. Tilbaketråkk: Menskopp, igjen « Snusmumriken

Legg igjen en kommentar

