Gi meg en tomt. Jeg skal bygge et slott

Da jeg var fem år, brant skolen foreldrene mine jobba på. Jeg husker at pappa kom inn på soverommet hvor jeg lå under dyna med mamma og fortalte at jobben hadde brent, og at jeg selv, som var redd for ild og én gang hadde tatt fyr på ordentlig syntes det hørtes skrekkelig ut med nedbrente skoler. Hvor skulle de gjøre av alle elevene sine når alt var nedbrent?

De stappa elevene inn i moelvenbrakker, og lille jeg var dypt fascinert over hvor fine brakkene var inni. De var jo som ordentlige lyse klasserom. Jeg likte å leke med klosser og lego og duplo, – særlig likte jeg å bygge tårn og kråkeslott. Naturligvis så jeg automatisk likheten mellom moelvenbrakkene og byggeklosser. Jeg bestemte meg for at jeg selv skulle få verdens beste hus, et hus som så ut som byggeklosser stabla på hverandre, med verandaer og vinduer og store og små rom. Jeg måtte bare blir snekker først, og voksen.

Dessverre ble jeg ikke snekker, og bare delvis voksen, og et ordentlig kråkeslott har jeg fremdeles ikke skaffa meg. Rundt om i Oslo bor det snekkere og murere og tømrere i finfine moelvenbrakker. Noen ser idylliske ut, andre småsjabby. Noen har uteplasser under tak, andre hjørneverandaer og atter andre har takverandaer hvor unge menn sitter og drikker morrakaffe og røker.

Synd brakkene ikke blir stående når jobben er gjort og mennene skal hjem til familien sin. Jeg skulle gjerne tatt imot en brakke eller tre.

3 responses to “Gi meg en tomt. Jeg skal bygge et slott

  1. Jeg digger at du blogger på norsk. Det gir tekstene dine en var nærhet og får dem til å virke mer personlige og tilgjengelige. Hvis det maker sense. Uansett. Fint med norsk blogging!

  2. En Moelvenbrakke er vel omtrent dobbelt så stor som hybelen din, tror jeg, – så at du ønsker deg en eller to eller tre er ikke til å undre seg over.

    Kanskje du kan okkupere en?

  3. Mamma: troor nok at brakker er de vanskeligste husene å okkupere er jeg redd, fordi de alltid er enten bebodd eller flytta sin vei. Vanlige hus er nok derfor en bedre ide.

    Eva: Takk du, – jeg kom fram til at jeg jo egentlig er bedre på norsk enn utenlandsk.

Legg igjen en kommentar

