Køer og rarehuset

Jeg har ofte hørt folk fortelle hvordan engelskmenn automatisk stiller seg i kø om de ser tre mennesker på rad og rekke. Jeg er rimelig sikker på at akkurat den den historien er en myte. Likevel har jeg selv opplevd noe lignende en gang. Første gang jeg så den underlige skjermlignende bygningen på bildet over; en underlig bygning som likner på et skall som egentlig burde hatt noe inni stoppet jeg og pekte på det for å vise det til ei venninne. Jeg ville gjerne vite om ho skjønte hva slags bygning dette skulle være. Det tok litt tid før venninna klarte å se den, og i mellomtida hadde en fyllik kommet opp ved siden av meg, og titta ivrig i retning av fingeren min. Da uteligger nummer to hadde kommet opp på haugen der vi sto, og jeg fremdeles ikke hadde fått noe svar på hva skjermen egentlig skulle forestille, ga jeg opp.

Nå prøver jeg igjen: Midt på bildet over er det en skjerm. Den er kanskje et hus også? Den er i alle fall toppen av et hus. Under er det et glasstak.

Hva i all verden er det?

11 responses to “Køer og rarehuset

  1. Du bør kanskje nevne hvor vi er? At dette er i Oslo, øverst på Karl Johan med Slottsparken til venstre.

  2. Joda, er nok lurt å nevne at vi er i oslo, men sist jeg så den var jeg i hausmannsgate, så man ser den fra hele sentrum…

    Det jeg tenker, er at dette er et så distinkt hus at om man har sett det husker man det, og har man ikke sett det vet man kanskje heller hva det er?

  3. Jeg har også sett det, og lurt på hva det kan være, men så glemt det i etterkant.

  4. Eva: Samme her, – at jeg alltid glemmer det altså. Jeg har kommet med utallige underlige små forslag, – en hemmelig russisk sender, – et mystisk fjernvarmeanlegg, – at staten hadde noen øremerkede midler de bare MÅTTE få brukt opp… etc etc

  5. Eg trur Fr.Martinsen har skrive om den ei gong. froemartinsen.blogspot.com
    Eller kanskje var det glamourbiblotekaren?
    Uansett er vel fr.martinsen ei sånn som kan tenkast å viita slikt😉

  6. jeg får lete gjennom de bloggene, – evt sykle bort og prøve å finne ut av hva det egentlig er for noe sted.

  7. Det er regjeringsbygget. Og jeg tror skjermen (i tillegg til å være pynt) muligens hjelper til å reflektere sollyset ned i lyssjakta.🙂

  8. Hvis du tenker på den høye bygningen lengst til høyre (med helikopterplattform og glassetasje), så er det Høyblokka i Regjeringskvartalet. Der holder Justisdepartementet og Statsministerens kontor til.

    Jeg tipper på at det er den du mener, i og med at den kan ses fra Hausmannsgate. Den ligger mellom Grubbegata og Akersgata.

    Den bygningen midt på (med en stor, metallisk, buet flate) er Oslo tinghus.

    Yeah.

  9. Strekker: Aaaaaaaah! Fantastisk. Takk for svar, og sorry at det tok tid før jeg så det.
    Elizabeth: Samme til deg. Nå kan jeg sove godt om natta.

Legg igjen en kommentar

