Tur i skogen

Marka er et sånt underlig sagnomsust sted som du ikke kan unngå å høre om. Bor du i Oslo hører du kanskje folk si at «vi må bruke marka mer» eller «vi er heldige som har marka, dere», og selv da jeg jobba på hafslund i sarpsborg, – et godt langt stykke unna oslomarka måtte jeg forholde meg til den riktignok 70 år gamle striden om hvorvidt høyspentmaster skulle strekkes gjennom marka eller ikke. Oslofolk liker ikke at folk tukler med marka deres.

Det første jeg gjorde da jeg flytta til Oslo var å havne midt oppe i denne sagnomsuste marka, og jeg møtte med ryggsekk og turbukser og fjellstøvler, – til en hyttetur som egentlig fokuserte mer på øl enn natur, – og som forventet var spekkfull av folk som opplyste hverandre om det vi alle visste, at «vi må bruke marka mer», og at «det er synd at den bare ligger her uten at vi bruker den». I løpet av mine fem år som osloenser er den turen mitt eneste møte med den skumle, mystiske marka.

Heldigvis har jeg en hobby som fører til mye rart. Vanlige eksempler er spontan håndsøm, ville mengder kunnskap om historiske epoker eller underlig «kunnskap» om overlysmotorer og romfart. Denne helga introduserte den meg også til marka, eller i alle fall nittedalsskauen, med påfølgende spontan milelang gåtur i skogen, hvor vi forgjeves lette etter science-fiction-aktige speider- og turistforeningshytter. Martin hadde med te på termos, som den vante turgjengeren han er. Jeg hadde med meg vann, siden jeg er sånn halvsporty, og Aksel møtte med en kondis som er uforskammet mye bedre enn min egen.

Vi fant dårlig med laivsteder, men jeg kan i det minste skryte på meg en lang søndagstur i skogen. Likevel, – Jeg prøvde å si «Det er godt vi har marka, dere» høyt, og det kjentes ikke riktig. Jeg mangler åpenbart en haug skogsturer før jeg er en ordentlig osloborger.

5 responses to “Tur i skogen

  1. Jeg liker meg på bloggen din om dagen🙂

  2. men det er jo kost, mamma. Jeg har jo satt en «to oppdateringer i uka»-norm, så da er jeg flink pike og holder den🙂

  3. Hehe, du aner ikke, Marthe, hvor mange ganger i løpet av det ene året jeg har bodd i Oslo jeg har tenkt at jeg burde gå mer i Marka.. det ble vitterlig ikke noe av, gitt :p

    Sjølsagt håper jeg å få gått mer der når jeg kommer tilbake om et drøyt år, men vi får se..🙂

  4. Marka har jeg aldri vandret i, men for slenge det på lista over ting jeg skal gjøre før jeg dør. Og ellers er jeg enig med din mor at bloggen din er et koselig sted.

    Fikk forresten fortid og postkortet🙂

  5. Aslak: Det er det jeg sier, – noen blir innfødte før andre. Kanskje du i år kan finne ut hva som definerer en ordentlig utrechtianer?

    Ingvild: Kom på besøk, så kan vi gå på tur? Og fint at posten kommer fram.

Legg igjen en kommentar

