Mobiltelefoner

Jeg er visst en notorisk mobiltelefonmister. Siden jul har jeg fått en telefon stjålet og en telefon mistet, – og hver gang tar det minst en måned før jeg får somla meg til å oppdrive en ny en. Just nu er den strengt talt ikke mista, men kanskje ligger den i bilen, kanskje i en pose, kanskje i en bukselomme i skittentøyskurven. Man vet aldri, og jeg har ikke kommet så langt som til å lete etter den.

Jeg har en underlig idé om det på ett eller annet tidspunkt var mulig å ikke ha telefon. Det kan hende jeg har lulla meg inn i en slags feberfantasi, men jeg synes å huske at jeg kunne lage avtaler som lå en hel uke fram i tid, og vite at de ble holdt. Siden dess ser det ut til at menneskers forhold til tid, sted og hukommelse har endrea seg. Gjør man en avtale mer enn to dager fram i tid må man sende en melding eller ringe for å bekrefte avtalen noen timer før den finner sted. Hvis ikke er man nesten garantert å møte opp til tomt kafebord, eller lage middag for to alene. På et vis gjør manglende mobiltelefoni at jeg kjenner meg som han tassen i neverwhere. Som om de mobilløses hær er en gjeng som sees i korte sekunder og deretter glemmes.
– ”Så skaff deg en jævla telefon da”! Tenker du kanskje. Jo da. Jeg gjør jo alltid det etter hvert.

Denne underlige deltidshukommelsen og det glassklare blikket er en sjukdom som også jeg selv er smittet av. I min ustanselige mobilløshet observerer jeg den riktignok først og fremst hos andre. Her er en liste jeg har kalt ”fem huskeregler for den telefonløse”.

1) Ingen avtale er gyldig med mindre den er bekrefta samme dag.
2) Er du på vei til en avtale, ringer folk og maser på deg selv om du ikke er forsinka. Når du kommer og ikke har svart, har din manglende telefoni stresset avtalepartneren din. (Dette har sannsynligvis sammenheng med punkt 1.)
3) Møtested endres ofte fem minutter før møtetid. Beskjed gies helst per tekstmelding, slik at et manglende bekreftelse ikke legges merke til.
4) Beskjeder som gies, særlig per telefon blir aldri huska. Denne er litt underlig. Om jeg er telefonløs, dekningsløs eller bare batteriløs pleier jeg å ringe fra noens telefon eller en tilfeldig telefonkjosk og forklare, gjøre avtaler og gi beskjed om når jeg kommer til avtalt sted. I minst halvparten av tilfellene kunne jeg spart meg det. For samtalemottageren husker jo at jeg ringte og sånn, men ikke helt hva jeg sa.
5. Ingen husker tog- og banetider. Ja. Togtidene står på internett. Det gjør buss, båt og banetidene også. I praksis trenger man ikke snakke med den som er ute og reiser for å finne ut av når hun kommer fram. Likevel blir folk (meg selv inkludert) bekymret over faren ved å ikke vite på minuttet når den man venter på kommer.


Og i fall dere mangler en avtale å trippe fram og tilbake til, arrangerer Fortid bokbad på litteraturhuset i kveld. Vi presenterer boka Fars krig med forfatter Bjørn Westlie og Terje Emberland fra holocaustsenteret. Kom og se på, – og send en tekstmelding til deres telefonløse venner så de også får være med.

One response to “Mobiltelefoner

  1. Så det var derfor telefonen din virket død da jeg ringte deg på søndag: Den ligger i skittentøykurven.

    Jeg kjenner meg igjen i lista di, det er faktisk litt sånn det er. Bortsett fra at folk på min alder holder avtaler inngått for uker siden, uten å konfirmere dem på mobil. Men at møtested kan bli endret via sms i den tro at alle normale mennesker i våre dager har og bruker en mobiltelefon – den kjenner jeg igjen.

    Å ikke ha mobiltelefon tilgjengelig store deler av døgnet, er som å ikke ha ører. Hvis jeg sender en sms til noen, regner jeg med å få svar etter 2 minutter til 2 timer – med noen akseptable feilskjær.

    Sorry, men sånn er det. Men så har vi jo mailen da, og den funker jo godt.

Legg igjen en kommentar

