Etterhøst

Å finne ting på gata og i kontainere er kanskje ingen livsfilosofi i egentlig forstand, men når man bor på vestkanten opplever man mennesker som pusser opp annethvert år og bytter ut hele møbelstallen sin. Man opplever mennesker som kaster helt flunkende nye klær fra bikbok, og man finner nok fine møbler til å møblere hele huset sitt. Det er altså alltid et par kontainere som bare står der og ber meg ta det jeg vil ha. Og jeg liker alle tingene jeg finner. Blant annet elsker jeg den spill nye grønne kåpa jeg fant i forrige uke, jeg elsker stolen jeg sitter på, og bildene jeg har på veggen. Jeg og Aksel har i grunnen innredet halve hjemmet vårt med ting andre ikke ville ha. Det kjennes godt.

Alt hittegodset er naturligvis ikke like fint. Derfor har jeg delt funna mine inn i mange kategorier. Den første er «ting som er fiks ferdige til bruk idet jeg finner dem». Eksempler på dette er de orientalske teppene jeg fant for noen uker siden, de fine klærne som lå i en kontainer på frogner, eller den søte blå søppeldunken jeg fant i nittedal. Jeg tar oftest med meg ting som befinner seg i denne kategorien. Noen av vin- og ølglassa mine er i denne kategorien, mange av klærne mine er der, og stolene jeg har på stua og kjøkkenet. Alt er fint, blankt og gratis.



(om de to nederste bildene over er forvirrende er bruskasse-skuffene og bildene på veggen bak Aksel funnet)

Kategori to er ting du må gjøre noe med før de kan brukes. De har naturligvis sine negative sider ettersom du ikke kan bruke dem med en gang. Likevel er det enda morsommere å finne noe ubrukelig, og deretter lage noe vakkert av dem. Dette gjelder utslitte klær, som trenger omsøm om man skal kunne bruke dem. Det gjelder bilderammer uten bilder og lampeskjermer uten lamper.

I tillegg finnes det ting som egentlig er helt ubrukelige. Det fins bukser som har ligget så lenge i veien at de er redusert til harde formløse klumper. Klær som krever milo og kjærlighet før man får vite hva det er man har funnet, eller i det minste hva det en gang har vært. Det er reflekser som har ramla av sykler. Det er fotografier med utvaskede ansikter og kjærlighetsbrev som er brutalt kasta. Disse dimpene får meg til å dikte opp historier. Historien om han som mista lua på sjøen og han som erklærte kjærligheten sin for en som kjærlig brukte brevet som bokmerke… helt til han leverte boka tilbake til biblioteket.

(og lampeskjermen er en lampeskjerm, det var bare lettere å ha den på hodet under fotograferinga)

Også er det pissoarer da… Jeg fant faktisk et pissoar her om dagen. Jeg bar det hjem. Aksel vaska det så det ble rent og skinnende. Likevel aner jeg ikke hva jeg skal bruke det til. Jeg tenkte først å bruke det som blomsterpotte, men jeg har ikke noen ledig vegg på rommet. Jeg har i alle fall ingen vegg hvor pissoaret kan henge og samtidig få lyset en plante trenger. Jeg har sketsja ut fine måter å lage lamper av det, og jeg har fått anmodning om å bygge det om til en punsjbolle. Har dere noen ideer? Det er liksom for fint til å ikke lage noe dekorativt av…

7 responses to “Etterhøst

  1. Tilbaketråkk: Marthe tingleter « Livet leker

  2. Jeg synes at du skal finne et sted på veggen og henge opp pissoiret. Over det skriver du med din skjønneste kalligrafi: Dette er ingen pipe.

    (Jada – jeg vet at de to tingene ikke er fra samme person, men det passer så fint!!)

  3. Papsen: Ingen dum ide🙂 Jeg har fått en lampetopp som jeg bare må koble en bryter til før den vil fungere fint å sette ned i hullet på toppen av pissoaret. Deretter mangler jeg bare en vegg for at det skal være ei lampe.

    Om det blir vottekurv eller blomsterpotte av det til sist har jeg ikke bestemt meg for enda.

  4. Åh, jeg heier på papsen!

    Ellers – du kunne jo plante en kaktus som ikke trenger så mye lys og sånn?

    Jeg ser for meg pisoar som drikkefontene, men det er jo kanskje litt vanskelig å lage…

  5. Virrvarr: Det fins da sånne små fuglebadfontener som kan plasseres både her og der uten noe stress? Spørsmålet er vel snarere om noen, meg selv inkludert hadde hæla å drikke av et brukt pissoar.

  6. Så artig det du og din samboer gjør! Det skulle vært en container her hos meg også, med mange spennende saker😉

    Artig blogg, forresten:)

  7. Tilbaketråkk: Et palass på 20 kvadratmeter « Livet leker

Legg igjen en kommentar

