Gnocchi

Jeg har lenge lagt store planer om å lage blå gnocchi, fordi jeg liker mat med rare farver. Motivasjonene var mange: jeg hadde aldri smakt gnocchi. Gnocchi er et morsomt ord jeg gjerne vil ha mange gode unnskyldninger for å kunne si i tide og utide. Dessuten tenkte jeg at blå gnocchi med rød bacon, orange gulrøtter og grønne erter måtte være omtrent så scifi som du kan få maten.

Da planen skulle settes ut i livet, fikk den både en og to kjepper i hjula. Det første forsøket kollapset i en sky av bæsj da de blå potetene jeg kjøpte viste seg å være meget ekle, mugne og slimete. Det andre forsøket var bare litt mindre katastrofalt, siden butikken hadde konspirert mot oss ved å ikke kjøpe blå poteter i det hele tatt. Ikke engang mugne sådanne. Jeg måtte finne meg i vanlige hvite poteter. Det ble litt mindre scifi, men det ble i grunnen ganske godt.

Nå vet jeg ikke hvordan gnocchier egentlig skal lages. Oppskrifta mi endte opp sånn her:
+ En haug kokte melne poteter.
+ Litt olje.
+ 1 egg.
+ Masse masse mel til deigen er ganske tjukk.
+ Endel salt også.

Etterpå kokte Aksel dem til de duppa rundt og så slimete ut. Mmm! Slimete potetballer!

3 responses to “Gnocchi

  1. Jeg likte ordet gnocchi. Det høres ut som en pokemon. En gresspokemon eller en spøkelsespokemon.
    Det ser godt ut🙂

  2. Gnocchi – jeg velger deg! Yatta!

Legg igjen en kommentar

