Om makt og hjemkomst

Marthe: *har akkurat kommet hjem fra Krakow, og leter forvirra etter et lokaltog*

Vekteren: *står og ser vennlig og hjelpsom ut*

Marthe: Unnskyld. Altså, jeg har sånn her togbillett, men jeg skjønner ikke åssen man kommer seg inn på perrongen.

Vekteren: Perrongen er der nede *peker mot en haug bommer*

Marthe: Men du skjønner, jeg prøvde å stikke billetten min inn i sprekken på den bommen, men jeg tror ikke den passer. Jeg har lokaltogbillett, skjønner du, ikke flytogbillett, men man må jo ha flytogbillett for å komme seg inn på plattformen. Jeg trodde det var flytog, for det står Gardermoen på billetten, men det er ikke det.

Vekteren: Neheii… da må du vel gå til lokaltogplattformen da vettu. Det går et tog om tre minutter, så det var bra timing.

Marthe: *er glad for at vekteren var så hjelpsom som han så ut* Så fint! Men hvordan kommer jeg til plattformen. Jeg har ikke vært på noen lokaltokplattform før, skjønner du. Hvor går man?

Vekteren: *ser ut som om han tenker hardt* Men hvordan kom du hit da? Om du kjøpte den billetten på nasjonaltheatret, som det ser ut som om du gjorde, må du jo ha kjørt lokaltoget hit.

Marthe: Nei altså. Jeg trodde det var en flytogbillett jeg, siden den kjørte til Gardermoen, og det skjedde så mye rart. Det tok halvannen time fra nasjonaltheatret og hit. Det var litt kaos…

Vekteren: Men du kjørte lokaltoget hit?

Marthe: *litt stressa, siden det er så kort tid til toget går* Nei. Jeg kjørte flytoget, og jeg skjønte at det var feil når jeg kom fram. Men nå vil jeg gjøre det riktig, og da trenger jeg å finne plattformen.

Vekteren: *har tatt på seg sitt bredeste colgate-smil* Så du kjørte flytoget uten gyldig billett?

Marthe: Ja, men det var ikke meninga, og det er det jo ikke noe å gjøre noe med nå. Kan du vise meg lokaltogplattformen, eller skal jeg løpe og finne veien selv?

Vekteren: Nei nei. Vent nå litt. Hvordan kom du deg ut av plattformen.

Marthe: Flytoget var så forsinka at det bare var ti minutter igjen av innsjekking til flyet. Jeg prøvde å gå gjennom bommen, men billetten passa ikke i sprekken, så jeg gikk gjennom en åpen port med en vekter i, jeg.

Vekteren: *smiler bredere* Men da skulle du ha kjøpt en ny billett du.

Marthe: *begynner å bli litt sliten* Men det spiller da ingen rolle hvordan jeg kom hit. Jeg vil jo bare hjem! Hvor er den dumme plattformen.

Vekteren: *smiler enda bredere, som om han koser seg.* Men du gjorde noe ulovlig du. Du skulle kjøpt ny billett. Du snek på flytoget!

Marthe: Jeg kjøpte en billett. Jeg gikk på et tog. Jeg kom fram. Det er alt jeg bryr meg om. Nå orker jeg ikke mer. Hyggelig å møte deg. *Marthe går*

Jeg fant stasjonen. Jeg kom meg hjem. Jeg liker i grunnen verken pedanter eller mennesker som ser ut som om de liker å ha makt.

For øvrig var Krakow vakker som bare det, som et fotografi som har ligget i lomma for lenge, som har blekna og sprukket, men hvor du så tydelig tydelig ser at motivet bak alle sprekkene og flekkene er det vakreste du noen gang har sett.

3 responses to “Om makt og hjemkomst

  1. For en tulling!!! Godt du kom deg unna.

    …som et fotografi som har ligget i lomma for lenge.

    Det er jo rene poesien.

  2. En skikkelig tulling og så skulle han nok hatt et lite kurs om kommunikasjon eller hvordan man faktisk er mot folk. Lobotomering (rettskriving) hadde kanskje ikke vært så dumt.

    Bra du kom deg vekk.

    Likte beskrivelsen av Krakow. Nå har jeg veldig lyst til å dra dit.

  3. mams: takk for det🙂 Og ja. Dustefjert!

    ingvild: jeg foretrekker nok trening i å ikke leke med de slitne og forvirra framfor lobotomering. Og krakow anbefales. Det er et flott sted å være.

Legg igjen en kommentar

