Bæsj

Jeg har de siste 24 åra hatt litt for mange samtaler om bæsj, og gradvis forstått at dette ikke er et samtaletema som ansees for å være passende i sosiale sammenhenger. Derfor har jeg gradvis trappa ned antallet bæsjesamtaler, og tilsvarende redusert mengden språklig bildebruk hver samtale kan inneholde. Har jeg hatt en rar bæsj motstår jeg fristelsen til å fortelle det som finnes av venner og kjente om nevnte ekskrement. Nå er det bare virkelig unike bæsjeeksempler som videreformidles, – bæsj som er rød og hvitprikkete av for mye salami, og i tillegg den unike «grønn og sortprikkete av for mye kiwi»-bæsjen.

Derfor kan gleden over å finne the bristol stool chart ikke beskrives i ord. Ikke bare er det en vitenskapelig oversikt over syv forskjellige og lett gjenkjennelige bæsjetyper, satt opp etter hardhets- og sunnhetsgrad. Type 1 og 2 er forskjellige grader av forstoppelse, mens de tre nederste er forskjellige grader av diaré. Men viktigere, – kartet er illustrert med detaljerte bæsjebilder. Jeg mener.. virkelig… det finnes et kart!

Dette åpner jo for en rekke nye aktiviteter i hverdagen: Det føste jeg kommer på, må være å skrive en bæsjedagbok, – sannsynligvis etterfulgt av en blogg som topper gransa for hva selv jeg synes er vemmelig. Om du vil gjøre det enklere, kan du naturligvis gå inn på the poop reportss avstemming og se hvor mange som har nettop din type bæsj. Eller, enda bedre. Kjøp en kopp med kartet på, ta den med på jobben og se hvordan folka rundt deg reagerer.

9 responses to “Bæsj

  1. Du fornekter deg ikke.

  2. Æsj, bæsj, hvem er det som har bærsja.

    (Fritt etter NRK på onsdager i barnetv-tid)

  3. Heh, mannen og jeg diskuterer ofte hva slags avføring vi har. Nesten som et gammelt ektepar. Og bare for ordens skyld; jeg pleier ikke å SE så mye på bæsjen. Men jeg er god på å kjenne igjen følelsen av de forskjellige bæsjetypene.

  4. Mamma: Hæ? Det skjønner jeg ikke hva betyr

    Paps: Montro hvem, ja. Jeg hengte kartet på do, så folk kan sammenlikne etter at de er ferdig. De har ikke brutt ut i jubel over ideen enda, men hvem vet.

  5. Camilla: Jeg mistenker at å diskutere bæsjen sin med mannen er stadium 2 av gammelt ektepar, – stadium en mistenker jeg er når man slutter å lukke dodøra.

  6. Litt ambivalent her….. jeg kan godt tisse med ham til stede, men ikke bæsje…

  7. Jeg er ikke helt sikker på at jeg heller ville likt å ha dette kartet hengende på do, men jeg kan jo skrive ut et og se om det bringer lykke, eller om det går dr..t.

  8. Jeg er ikke mamma, – jeg er livet leker, – for tenk🙂

    Det betyr: Typisk deg!

  9. Jeg har skrevet ut tabellen, men latt den ligge i aviskurven ved siden av do. Jeg regner med at alle som sitter der og kjeder seg kommer til å lese tabellen og tenke seg nøye om hva de produserer.

Legg igjen en kommentar

