Nytt fortidblad og mild hektisme

Den forrige og de to neste ukene er litt hektiske, noe som fører til at bloggeriene mine stopper opp i permanent pausemodus, og at alle de gode ideene jeg har ender opp som enkeltsetninger på kvitteringer som senere vil vaskes til småtrevler sammen med buksene mine.

Det er en morsom tid, – jeg jobber så jeg blir ett med kildematerialet mitt, til laiven vi lager pulserer i blodårene mine, og til fortidbladene transformeres til en fysisk størrelse jeg ikke kan skille fra meg selv. De siste oppdateringene på lokalhistoriewiki kjennes nesten personlige. Tidvis er jeg så sliten at fingrene gjør tastaturbevegelser når jeg sover og jeg glemmer å spise, men så kommer jeg tilbake til virkeligheten og setter i gang igjen.

Når denne symbiosen skjer, kjennes hvert ord på papiret som personlig utvikling, og hvert utført stykke arbeid som en renselsesprosess.

fortid Fortid nr 4/08 er forresten ute på nett nå. Bladet handler om miljøhistorie og miljøhistoriens status som faggren i Norge. Vi har fått en ny, dyktige sidetegner som har gitt bladet en ny visuell profil, og selv synes jeg det er blitt ganske lekkert. Jeg oppfordrer alle til å lese bladet på .pdf, eller enda bedre, gå og kjøpe det på Norli, Tronsmo eller Bislett bok. Les miljøhistorieartiklene, såvel som artikklene om skandinavistenes historiesyn og naturforståelsen til Selskabet for Norges vel.

Legg igjen en kommentar

