Tran

Da jeg var liten tok vi ikke tran. Jeg syntes tran var så godt, slik jeg alltid har syntes det meste med høy fettprosent smaker forførende deilig, slik som fløte og smør og fete sauser. Jeg tror kanskje jeg er den eneste jeg kjenner som gjerne skulle helt fløte i helmelka mi om morran, og som står i fare for å spise opp middagssausen med skje. Jeg ville altså gjerne spise tran, en gang kjøpte jeg ei flaske for mine egne lommepenger. Mamma, derimot, hevdet at tran var et slags nederlag, en slags innrømmelse av at man hadde et utilstrekkelig kosthold.

Da jeg var veggis, spiste jeg heller linfrøolje. Det smaker ikke på langt nær like godt, og omegatresidene på internett, som sikkert har en og annen sel- fiske- og emu-transponsor hevder at linfrøolje ikke er like fint for deg som tran er.

Først slutta jeg å være veggis. Deretter så jeg et program på tv med en mann som bare spiste eskimomat, bare fisk og sel, og skar seg selv i armen hver dag og målte hvor lang tid det tok før blodet levra. Det var lett makabert, men veldig morsomt å se på. Det er den mest absurde bedriften jeg har vært bortil, en måned med fisk og skjæring. Et annet tv-program påsto i tillegg at omega3 var bra mot depressjoner og slikt, og at det stabiliserer humøret. For et humørsvingningsmonster som meg hørtes det veldig bra ut. Og så begynte jeg å ta tran jeg også.

Men, nå når vi kjernen i posten: Hva faen er det i trankapslene? Vanligvis spiser jeg tran hjemme, og den trana er vanlig og kommer på ei flaske. Men når jeg, som idag, glemmer det, spiser jeg heller omega-3 kapsler. Og de inneholder søren meg ikke tran. Når jeg tygger på dem kommer det noe flytende, vannaktig, – slettes ikke oljeaktig ut. Jeg lærte alltid at d-vitamin måtte bindes til fett. Og er det ikke fett der, er det kanskje ikke d-vitamin heller? Er eldorados billige omega-3 kapsler egentlig bare lureri? Er det et triks for å lure folk til å tro at fettsyrer kommer i fettfri variant?

Jeg er offisielt forvirra.

Forøvrig er det moro å tygge på trankapsler. Det sier *popp*, men unngå de som har noe kremet inni. De er ekle.

Legg igjen en kommentar

