Efit 2009

Det har vært en tradisjon siden 2006, dette med å lage ett foto i timen-dager i februar. Jeg knipser i vei, når jula er over og dagene endelig er normale igjen, i håp om å bevare et utsnitt av en aktiv, men gjennomsnittlig dag. Mandag 9 februar var det på’n igjen. Det er litt for moro skyld, og litt fordi jeg endelig har EFITa så lenge at det begynner å bli mulig å se lange linjer i mitt eget liv.

Nå ble dagen mindre gjennomsnittlig enn planlagt. Vanligvis drar jeg fra jobb til Blindern i femtida, men idag ble ikke det noe av. .. men på den annen side er ingen dager egentlig gjennomsnittlige. Late dager og travle dager er jo alle del av en helhet. Hadde jeg efita dagen idag, hvor jeg jobba ved langbordet i huset til svigerforeldrene, hadde ryddepause midt på dagen og rollespilling på kvelden, ville det jo gitt et ganske annet inntrykk. Med det var i går jeg tok bilder.

Her er arkivet. Det eneste problemet, er at 2008-innlegget er fra sent i 2007. Men det kan man ignorere for å ha en fireårlig bildehistorie å se på, kan man ikke?

200820072006

0800.

Klokka er 8, og jeg er på vei til jobb. Det snør og er kaldt og jeg haster i retning trikken.

Dette spennende scenarioet finner som vanlig sted på marienlyst. Langt der framme kan Majorstua t-banestasjon skimtes i der fjerne.

0900

Det er i grunnen få ting som kan måle seg med kaffe om morran. Her sitter jeg og gjennomgår siste endringer på lokalhistoriewiki: jobb og morrarutine under ett.

Idag var det ikke veldig mye å gjøre. Derfor endte jeg bare med å kjapt skumme gjennom gårsdagens nye artikler, slik som  som BlücherKristian Holst og Udokumenterte kirker i Telemark.

1000

Her henter jeg min andre kaffekopp for dagen. Han som brukte kaffemaskinen før meg hadde den fine oransje hattifnattkoppen, og påsto at hattifnatter er de beste skapningene av alle. Han tok feil, såklart, men jeg korrigerte ham ikke.

Jeg henter vel kaffe omtrent en gang i timen. Kanskje litt mindre. Jeg mistenker at jeg drikker litt mye kaffe, for før arbeidsdagen er over har jeg fått den store skjelven, – den som gjør blyantskrift vinglete og rar.

1100

Vi hadde ikke noe «ukas bilde» på lokalhistoriewiki, så jeg skrev en liten artikkel om Hafslund stasjon og lasta opp bilder som jeg og Ingvild tok i jula.

Dagens bilde er fint og oransj. Etter det har det plutselig poppa opp litt flere jernbanestasjoner. Det kan være urelatert, men om adminmarthe har mystisk påvirkningskraft hadde jeg blitt lykkelig.

1200

Egg og brød og majones er den beste lunsjen. I år har jeg til og med blitt bildeflink, og tok derfor bare bilder av maten. Ikke at det er like moro å se på…

I bakgrunnen ser du handelsgym. Handelsgym har terbovens bunker i seg, om noen lurte. Her er en artikkel om den.

1300

Utsikten fra kontorvinduet. Art noveau-huset ved siden avIndEks-bygget, er veldig fint, og ifølge denne artikkelen, som har mange andre fine bilder i seg, ett av få Art Noveau-bygninger i byen, på grunn av krakket i 1900 eller noe sånt.

Det skal sies, – det så litt bedre ut før det engelske kvarter ble revet, og huset ble stående helt alene. IndEkshus var visst hippere enn historistisk borgelig tullball. Men jeg liker IndEkshuset, jeg. Det er fint.

1400

Jeg satt og prøvde i det vide og det brede å gi en kort og fengende innledning om helse og sykdom i 1743. Da måtte jeg finne ut hva de forskjellige legeplantene var for noe. Etter å ha lest om å drikke mauravkok, og tømme ildmørge i åpne sår, hadde jeg kommet veien til kjedeligere og streitere planter i stedet.

Her poserer med prikkperikum i salmonsens konversasjonsleksikon. Det skal visst være en legeplante.

1500

Spiser eple mens jeg skriver og leser. Boka er femte bildet v Norge i 1743.

1600

Egentlig satt jeg og forklarte en jeg jobber med hvordan man formatterer tekster til wikiformat. Men jeg tok ingen bilder av det. Derfor får dere:

Solnedgang over IndEks-bygget.

1700

Tok en 5minutter og printa ut et par utgaver av morgenbladet for 1930.

1800

Dette er fjeset til Marthe som droppa instituttseminaret hun egentlig skulle gå på fordi hun «jobba så bra at det var dumt å bryte av nå»

1900

Det er kontorplassen min. Jeg deler den riktignok med en annen, men på mine to ukedager er den bare min.

2000

Jeg leser morgenbladet fra 1830 på trikken. Dels for moroskyld, dels fordi jeg har brygget på en artikkel så lenge at jeg må tuppe meg i ræva om den noen gang skal bli skrevet.

2100

Da jeg kom til Bærum diska svigermor opp med te og brødskiver.

2200

Aksel sitter og prater med mamman sin. Jeg sitter på soffan og tar det rolig.

2300

Jeg sitter og spiller mario. Mario forever er et spill av galskap. Det sto på et spillforum på internett at det bare tok noen timer å runde, men det påstår de om portal også. Jeg har spilt mario forever siden april.

Aksels bror mener det burde være et hint at det heter mario forever…

0000

Jeg redigerer bilder, og Aksel og broren hans sitter og snakker laiv. Bildet tok jeg litt før tolv, da jeg skjønte at jeg måtte gå og sove.

I senga leste jeg svigermors gamle yogablader og hadde nesten sovna da Aksel kravla opp i senga til meg.

8 responses to “Efit 2009

  1. For en utrolig lang dag. Du jobber mye, ungen min. Godt at du har noen ute i Bærum som pusler litt med deg og gir deg te og brødskiver. Det var morsomt å få se arbeidspulten din, og lenkene var fine.

    Takk for dagen.

  2. Nå har faktisk alle efitter til nå inneholdt bilder av arbeidsplassen min, – på blindernbiblioteket i 2006, i Sarpsborg i 2007, på masterlesesalen i 2008, og nå på Solli plass.

    Januar har vel vært omtrent som denne dagen her, men til trøst er ikke alle dager sånn! De fleste er mye mye mer varierte. Kanskje burde jeg for eksempel vist en onsdag, med fortidmøte og det hele, – men igjen – da ville jeg ikke fått jobbbilder, og lesesal viste jeg som nevnt i fjor…

    Nå er det din tur å efitte! En dag i året kan vel du også få til, – det er morsomt å se, – særlig når man ser tilbake.

  3. Jeg gjorde det en lørdag i vår, og det ble fint. Problemet med mine hverdager er at de ofte er presist like, og klokka hel er jeg ofte inne i et klasserom. Men jeg skal prøve til fredag.

  4. Da må du gjøre det en ny dag i år. Og med alle alle timene! Du kan jo gjøre det kvart over, ti over, hva som helst. Om det hjelper. Og… bilde av tavla og dine egne notater er da ofte variert nok! Den dagen her var jo monoton som få, – jeg satt ved pulten min i 12 timer. Ble jo varierte bilder ut av det likevel!

    Og hverdager er da mindre like fra år til år enn du tror. Det er jeg helt sikker på!

  5. Tilbaketråkk: En dag i mitt liv « Livet leker

  6. Tilbaketråkk: Efit 2010 « Snusmumriken

  7. Jeg har vært i Terbovens bunker….

Legg igjen en kommentar

