Å leve som dyr

Det er det Aksel har kalt den totale mangelen på innlagt vann som vi opplever nå. Kloakk og vannsystemet i blokka skal nemlig legges om, og mens de gjør det kan vi visst ikke hverken dra ned på do eller dusje. Jeg har dratt ned ved en feil en gang når jeg har gått på do om natta, og brått fryktet at en eller annen stakkars håndverker fikk alt tisset mitt midt i ansiktet.

Vi kan ikke klage. Tross alt har vi visst om det en god stund. Alt rundt juletider fikk vi en lapp i posten som varsla om tre uker med do og vannpost i bakgården, og med en liten P.S. som oppfordret oss til å finne et annet sted å bo i mellomtiden. De tre ukene ble heldigvis forkorta til to, og ingen skal si vi ikke er forberedt, for vi har kjøpt inn papptallerkner og kopper, og henta en 25liters vanndunk med tappekran fra kjelleren. Den står på benken. Dusj har jeg på jobben og skolen.

Likevel er det traurig å måtte tusle ut i bakgården. Om kvelden er jeg engstelig for at noen skal ha gjemt seg i brakka, for den er åpen og ulåst. Når jeg våkner tissetrengt om natta, som jeg gjør hver eneste natt, tørr jeg ikke gå ut. Og om morgenen er jeg ikke til å omgås for bare klaustrofobi, før jeg har vært ute en tur.

Jaja. De klarte det rundt 1880. Jeg vet at dusje og dobrakka er kjempeflott til dusje og dobrakke å være, og jeg vet til og med at de fleste verden over fremdeles klarer utedoer langt ute og borte, – men manglende innlagt vann er ikke noe for meg. Å forsere syv tissetrengte etasjer i pysjen om kvelden med femten kuldegrader er ikke min favorittaktivitet. Jeg kjenner meg litt som poirot når han akkurat har forlatt asfalten.

4 responses to “Å leve som dyr

  1. «Om kvelden er jeg engstelig for at noen skal ha gjemt seg i brakka, for den er åpen og ulåst. »

    Ja, du vet hvordan du skal berolige en engstelig mor, du! Kan du ikke tisse på en liten bøtte med lokk? Du vet en sånn som de bruker i kantiner?

    Jeg vil ikke at du skal gå ut alene om natten, Marthelur. Kan ikke ridderen i den stripete genseren følge deg? Kan du det, Aksel?

  2. Men men men altså.. eh. Kan hende vi har fått ei potte. Må bare finne ut om den er vår eller fru westreng sin…

  3. Dere har min medfølelse! Man føler seg helt fjern uten do! Vi skulle skifte ut doskåla, og av en eller annen grunn fikk vi ikke montert den nye skikkelig, så vi var uten do ei natt og en halv dag. Og jeg måtte selvsagt på do om morgenen. Ikke bimmelim, nei. Dette var på bøgda, da, men det er faktisk endel ting ikke engang skikkelige rednecks gjør til daglig. F.eks å sitte i skogkanten ovafor gården og titte på soloppgangen og biler som kjører forbi nede på vegen mens man bæsjer. Jepp.

  4. Oi, – nå har vi en do som bare såvitt funker som det her. Den drar ikke alltid ned, og når den først har starta å dra ned klarer den liksom ikke å slutte. Mange ting i huset vårt er litt på halv tolv.

    Jeg har ikke vært mye i trøndelag, men den ene gangen jeg vandra gjennom sørtrøndelag på langs, så jeg slettes ikke mange bæsjende trøndere i skogbrynet, – for DET hadde jammen vært noe å skrive hjem om.

Legg igjen en kommentar

