Fra det gamle Christiania

Jeg har aldri egentlig skjønt meg på dette med navneskifter. Eller. Nå ljuger jeg. Jeg forstår at man vil bytte navn på steder, ting og personer som enten ikke har noe navn, eller som har et navn som er direkte belastende. Har man en familie man har et sterkt behov for å ta avstand til, kan jeg forstå at man tar ektefelles etternavn, og uansett hvor flott jeg synes bynavnet Stalingrad hørtes ut, forstår jeg nok at de bytta det ut, selv om Volgograd er det trausteste navnet i verden. Likevel, – fjerner man noens opprinnelig navn, og det inkluderer ei dames opprinnelige etternavn, signaliserer man at det var noe galt med det.

Problemet med navneendringer, er at de har en tendens til å fly fram og tilbake som pingpongballer. Nå ljuger jeg igjen. Problemet er at jeg ikke klarer å huske når steder har endra navn. Nabogata til den jeg vokste opp i bytta brått navn fra Rasmusvei til Sissisvei, – og jeg kjente hverken Rasmus eller Sissi. Torbjørnsgate i Fredrikstad sentrum, hvor Noahs Park pleide å ligge, bytta en dag navn til Gunnar Nilsens gate. Jada. Jeg vet hvem Gunnar Nilsen var. Men… hver eneste gang jeg skal forklare veien gjennom byen presterer jeg å si feil gatenavn.  

Likevel, selv om jeg synes navnebytter er forvirrende, og selv om Erling Fossen syns det er tåpelig, og selv om Christiania hadde vært enda litt bedre, er jeg strålende fornøyd med at en liten bit av Oslo sentrum nå bytter navn til Kristiania. Det ser ikke ut som om de har bestemt seg for hvilken del av byen det skal gjelde. Hos denne bloggeren høres det ut som om det er kvadraturen det gjelder.  I aftenposten ser det ut som om det gjelder området innenfor ring 1; området som jeg naivt har kalt indre by, fordi jeg leste en artikkel om en salmaker som brukte ordet, og fordi det høres så koselig ut når de sier indre by i København. 

Kanskje liker jeg navnebyttet så godt fordi jeg skriver 17- og 1800-tallshistorie. Kanskje er det fordi jeg som inderlig antimonarkist fra Fredrikstad synes det er herlig ironisk å tilbringe livet i to byer som begge er oppkalt etter danske konger. Eller kanskje er det fordi Christiania slutter så pent. Iania. Selve ordet smaker godt i munnen. Iania. Selv om sødmen nok forsterkes av at jeg spiser druer. 

Jeg skal vel ikke bekymre meg. Selv bor jeg i gamle Aker, femti meter utafor ring 2.

8 responses to “Fra det gamle Christiania

  1. En post til å bli glad av. Jeg liker også smaken av Indre by. Det smaker København. Dessuten minner det meg om Dea Trier Mørch – hun skrev en roman som het Indre by. Har du lest den? Den står her i hylla vår.

  2. Fin post.

    Jeg liker også -indre by-, selv om sentrum også er greit– ganske selvforklarende.

    Men Kristiania, var ikke det mye mer enn den delen av Oslo som de foreslår at skal få det navnet?

  3. Mams: Klart jeg har lest den. Jeg har lest alt hun har skrevet, bortsett fra den med kreften. Jeg syns ikke det er så moro å lese om folk som dør. Særlig ikke av kreft. For jeg kjenner liksom alltid noen som har det.

    Paps: Det var opprinnelig bare kradraturen og området ut til Grensen, som er like på andre sida av Karl Johan. Men det har vært en rekke forstadsutvidelser, sånn at forsteder som Grensen, Storgata, Vaterland, Grønland og et par til, blant annet noen som ikke finnes lengre, slik som bergfjerdingen, ble inkludert.

    Montro om Grønland og gjengen er med i denne Kristianiasaken deres. Eller om den stopper ved Grensen..

  4. «Likevel, – fjerner man noens opprinnelig navn, og det inkluderer ei dames opprinnelige etternavn, signaliserer man at det var noe galt med det.»

    Vet jeg er en flisespikker, men skummel generalisering å si dette, synes du ikke? Jeg kjenner flere menn som har skiftet etternavn av ulike grunner etter at de har giftet seg…

  5. Generalisering, – joda. Skummel generalisering? Mmmnei!

    Jeg tviler ikke på at det er flere grunner, og kom gjerne med eksempler!

    Jeg kjenner mennesker som har bytta navn på grunn av et behov for å ta avstand til familien sin. Jeg kjenner folk som har gjort det fordi deres eget navn var kjedelig, og ektefelles var finere, og damer, alltid damer som sier at de gjorde det som en kjærlighetserklæring. Kjærlighetserklæring er et begrep jeg ikke er veldig begeistra for i denne sammenhengen. Bruken av ordet hinter til at den som ikke tar ektefelles navn når de gifter seg, på tross av alle lovnader om å ville leve sammen med sin kjære, ikke gjør noen slik kjærlighetsdemonstrasjon (inkludert disse damenes ektefeller).

    Det er ingen ting galt i at familien forener seg om ett etternavn. Det er praktisk. Det kan til og med være koselig, og være med på å demonstrere at familien er en enhet. Men hvorfor skal det alltid være damene? Bare 20% av norske damer beholder sitt eget etternavn etter at de gifter seg. Jeg synes ganske enkelt det er litt ubehagelig å ha en navnetradisjon som er basert på gammel undertrykking.

    (Og menn og damer som tar hverandres etternavn gjelds ikke. Å bli ett på begges premisser er nemlig bare romantisk.)

    Du er en flisespikker, jeg er en ranter. Åpenbart.

  6. Men men men…poenget mitt var jo at det ikke bare er damene som gjør det. Jeg kan på stående fot komme med 3 eksempler på menn som har skiftet navn etter at de giftet seg. Til familienavnet til kona.

  7. ÆÆh. Du sa menn ja. Sorry! Da leste jeg usammenhengende.

    Jeg kjenner en hel mann selv også, og gikk det like mye i begge retninger hadde jeg ikke mugna på det… det er bare den bittelille tingen med at 80% av damer bytter navn jeg er sur på.

    *trekker seg tilbake*

  8. Det er jeg enig i. Jeg kommer aldri til å ta noen annens navn (med mindre det er Killmaster selvsagt)

Legg igjen en kommentar

