Blir svett i øra av deg

Jeg hadde en sommerjobb for mange år siden. Jobben hadde et veldig hyggelig miljø, men alle var minst en generasjon eldre enn meg, og alle var menn. Den eneste andre dama var noen år eldre enn meg, og jeg syntes hun var flott. Hun kunne snakke for seg, og i motsetning til meg, som med mindre jeg kjenner meg helt trygg ofte reduseres til en taus tilskuer til andre menneskers samtaler, var denne dama morsom og jovial. Likevel, – da hun gikk fra lunsjbordet dulta den ene mannen meg vennskapelig i skuldra og sa det ble «så deilig og stille her. Jeg blir helt svett i øra av ho der jeg». Det kjentes rart at min egen sosiale utrygghet plutselig hadde gjort meg til en av gutta.

Jeg har ofte fått beskjed om at jeg snakker for mye. At jeg dominerer sosiale sammenkomster. Jeg vet det gjelder de aller fleste damene jeg kjenner. Beskrivelser om hva de gjør i samtaler beskrives tidvis som kakling, slærving og skvalder, pass man ikke liker å få plassert på seg, når man faktisk er midt i en faglig diskusjon. De siste par åra har jeg begynt å lytte til samtaler med begge kjønn til stede, og damene, – intelligente, oppegående damer er overraskende tause i blanda forsamlinger. På seminarer med 1/4 kvinner til stede har kvinnene aldri en fjerdedel av taletiden. I uformelle diskusjoner fungerer kvinnene som en slags sidelinjeopponenter til mennene. For mennene leder an, og kommer med provoserende påstander som damene hisser seg opp over.

Jeg tror ikke det er bevisst. Jeg ble nemlig selv gjort obs på denne kjønnsfordelte retorikken i en situasjon hvor jeg selv ikke var klar over hva det var som skjedde. Jeg og ei venninne satt og diskuterte politikk med en mannlig venn. Plutselig brøt en kammerat gjennom. Han avbrøt samtalen og spurte begge oss damene om hvor mye vi hadde sagt i løpet av samtalen. Hvor mye taletid vi følte vi hadde fått. Begge så ned, rødmet og erkjente å ha snakket altfor mye. Ingen av oss mente vi hadde latt de andre slippe til. «Så rart» sa kammeraten, «for dere to tilsammen har ikke sagt på langt nær så mye som han der.»

For en tid tilbake, – lang nok tid til at de det gjelder er anonymisert av ukene som er gått, havna jeg på pøbben med to venner og en fremmed. To menn og to damer.

Det var en av disse irriterende kveldene, hvor vi diskuterte temaer som vi alle hadde meninger om. Men som så altfor ofte i sammenhenger hvor vi diskuterer fag: Hver gang mann og dame åpna munnen samtidig, ble dama hysja på av en av mennene. Det kunne virke som om hennes påstander kom i veien for hans fyndige utsagn. Det var merkelig å se på, for min kvinnelige medstudent kasta seg først ivrig og engasjert inn i samtalen. Likevel, – etter at hun var blitt overhørt fem ganger og hysjet på tre, resignerte hun.

Jeg tror ikke det er snakk om bevisst undertrykkelse. Dessverre er det er vanskeligere å slåss mot nedarva retorikk, enn mot noen som gjør en aktiv innsats for å holde deg nede.

Denne er dobbeltposta på 8. mars-bloggen.

3 responses to “Blir svett i øra av deg

  1. Jeg har et gammelt vhs-opptak du bare MÅ se. Jeg tigde meg til å få det fra NRK en gang. I filmen gjør Harald Eia et eksperiment med en haug elever på en videregående skole. Han setter dem sammen fire og fire – tre damer og en mann, tre menn og en dame, to av hver osv. Så prater de om noe som opptar dem. Bak en skjerm sitter folk og registrerer taletid. Etterpå blir ungdommene intervjuet om hvor mye de selv og andre har snakket. Det er et vanvittig resultat. Jentene snakker minst absolutt hele veien, men når de blir spurt mener både de og gutta at jentene hadde snakket mest.

    Interaksjonsarbeidet blir også registrert. Jentene ser på den som taler, uansett kjønn, nikker, smiler, bekrefter. Gutta lener seg tilbake når jentene snakker, ser en annen vei og virker uinteresserte.

    Med andre ord de samme observasjonene sm du har gjort deg. Jeg er også så DRITT LEI av å alltid føle at jeg sier for mye.

    Fint og viktig innlegg.

  2. Dette er veldig betenkelig, spesielt når jeg legger til det livet leker skriver om i kommentarfeltet. Så sprøtt at det er sånn! Hvorfor..? Og hvorfor oppfører ofte gutter/menn seg som at det er totalt uinteressant det jenter/kvinner kommer med? Det er vel neppe bevisst fra deres side, så hvor har de lært dette?

  3. Mams – det vil jeg gjerne se. Jeg syns det hele er veldig merkelig…

    Lothiane – jeg tror det er noe både damer og menn blir oppdratt til. Ikke med noen bevisst målsetning om å gjøre damer forsakte, men at menn og damer likevel ender med å vokse opp innenfor hver sin diskusjonskultur, hvor både lærere, foreldre, eldre venner, storesøsken, folk på tv… you name it, er med.

    Og når man ført er klar over at det er sånn, blir det så veldig tydelig i forskjellige sosiale sammenhenger.

Legg igjen en kommentar

