Den fallende syge

Mange av de som ble forhørt i etterkant av opprøret i Dypvåg, brukte forhørene til å gi seg selv alibi. Hittil har jeg gjennomgått nærmere tre hundre forhør, og av disse har 67 forhørte lagt fram et konkret alibi for hvorfor de ikke var med på å bortføre kornskipet og dele ut lasten til de som ikke hadde mat. De fleste forklarte at de var på jobb, – én at han han var i ferd med å begrave et lik ved Dypvåg kirke.

Tolv personer forklarte at grunnen til at de ikke var med på å ta skipet, var at de var syke. De færreste ga noen forklaring på hva slags sykdom de hadde, men de var syke, de var sengeliggende og kunne ikke forlate huset sitt. Andre var mer spesifikke, – En eldre mann forklarte han han hadde vært syk over en lengre periode. Blant annet hadde han vært sinnsyk i 12 uker våren 1801. Han forklarte videre at sinnsykdommen hans gjorde det umulig for ham å delta i opprørshandlingene. 

I tillegg var det to som brukte egen epilepsi som begrunnelse. Pigen Johanne Jacobsdatter Ullevog kunne ikke møte til forhør, siden hun hadde «svaghed af den faldende Syge, der saa ofte paackommes Hende: at hun icke kan forlade sit Opholds Stæd.» Dorthe Pedersdatter «er beladt med Fang, eller saa kaldet Daansel, hvoraf hun siger siden sin Mands Død, at være overfaldet, ievnlig, ia endaa hver anden Dag […] Paa mange Spørgsmaale som blev hende forelagt undskyldte hun sig med sit Fang.»

Den danske bloggeren og folkloristen Charlotte S. H. Jensen, har skrevet en utrolig spennende artikkel om epilepsi, og om hvordan sykdommen ble behandlet på 17- og 1800-tallet. Artikkelen er full av makabre kurer og historier, noe som får min indre fascinasjon for det makabre til å klø litt ekstra.


Danske kansellis skapsaker. Skap 16 pk 1. Forhør 40 og 1154. 

5 responses to “Den fallende syge

  1. Jeg elsker når du skriver fra oppgava di. Jeg gleder meg til å lese den.

  2. Hun Charlotte SH Jensen er jo webredaktør på Nationalmuseet, – og så de som har så fine sider.

  3. Dette er interessant og morsomt Marthe. Jeg storkoser meg på bloggen din.🙂

  4. Mams: Det er jo bare så mye det er. To epileptikere, for eksempel. Og ja, – de har finfine nettsider.

    Grethe: Det er hyggelig å høre🙂 Jeg prøver å øve meg på å skrive, i håp om å bli riktig flink til det…

Legg igjen en kommentar

