I ferd med å bli voksen

Da jeg flytta hjemmefra i 2003, fikk jeg to laken av foreldrene mine. De var røde, og hadde sånne strikker i hjørnene som holdt dem på plass i senga. Jeg følte meg skrekkelig etablert, med min egen seng, egen bokhylle og skrivebord. At dyna var tung og gammel og putene de samme som jeg hadde brukt gjennom hele barndommen ga bare det hele et svakt skjær av kontinuitet.

Etter to-tre år kom Peter Pan-syndromet snikende. Jeg ville ikke bli det spor voksen, ville ikke kjøpe leilighet, ha kjæreste eller potteplanter. Fremdeles satt jeg på sengekanten og spratt opp og ned, og var like strålende fornøyd som tidligere med å ha et liv som bare var mitt, – og kom fram til en intetsigende konklusjon som gjorde at jeg slapp å tenke på voksenlivet i et par år til. Vel vitende om at mye av sengetøyet jeg hadde brukt hos foreldrene mine var over ti år gammelt, kom jeg fram til at man ikke var voksen før man var nødt til å gå til innkjøp av nytt sengetøy.

I går la jeg det ene lakenet i «utslitte ting som skal bli lappetepper»-haugen min, sammen med gamle sokker, pysjbukser og andre plagg som ikke kan lappes. Stoffene er blasse og merkelige, men jeg syr dem kjærlig fast på lappeteppet, – fordi de i alle fall er personlig utslitt av meg. Mens Rastafariene sparer på håret sitt, trekker jeg hvert eneste plagg jeg noen gang har eid med meg inn i nye funksjoner. Jeg har ganske enkelt ikke hjerte til å kaste selv den minste ting.

Da jeg var barn sov jeg på endevendte laken. På ikeas tynne hjørnelaken er ikke endevending noe poeng, for alt er misfarva og tynnslitt. Jeg tror tiden er kommet for å gjøre nye innkjøp, – voksenlivet har jo i grunnen vært igang en god stund allerede.

5 responses to “I ferd med å bli voksen

  1. Hvis jeg kjøper nytt sengetøy til deg, – kan du utsette voksenlivet litt til da?

  2. Hm. Trur ikke det er sånn det funker, gitt.

  3. voksenlivet altså. sniker seg inn i deg og plutselig wham. jeg skal spille extra i morra, med ei venninne. dét føles voksent, det.

  4. kanskje like greit at det ikke ble noe extra, sånn i retrospekt😛 haha. voksenliv, pføyf.

Legg igjen en kommentar

