Hvil i fred gamle slådde

Jeg skulle jo aldri ha bil. Riktignok pleide jeg å sitte forgapt foran skjermen og så på top gear og ivrig pløye meg gjennom bilblader, men bil skulle jeg nå engang aldri ha. Jeg er, og var en stolt syklist, med tyngden av å ha personlig ansvar for hele verdens miljømessige skjebne trykkende på skuldrene mine. Samvittigheten ble verre da jeg skjønte hvor gøy det var å bare kosekjøre litt. Ja. Og da jeg og lillebror på deling arva morfars gamle bil.

Siden jeg aldri har hatt bil før, var den det mest vidunderlige fartøyet jeg hadde vært borti. Med ei girkasse som lakk som en sil; etter arrangeringa av For en neve thyllium også med eksosanlegg som prøvde å drepe oss. Bilen mottok kallenavnet gasskammeret på grunn av det drapslystne eksosanlegget. En dag vi prøvde å komme oss ut av en parkeringsplass, viste det seg at jeg ikke hadde gravd vekk nok snø, og at vi satt fast. Eksosanlegget gjorde det litt tåkete i bilen, og da Aksel lett panikkslagen prøvde å komme seg ut, kom en SUV og kjørte på døra, – som igjen kjørte på Aksels hode. Ikke helt heldig. Omtrent der fikk bilen dødsdommen. Den var blitt så syk og gammel at den i sin smerte og fortvilelse vendte seg mot oss, og ble mannevond. Det er dødsdom for sånt.

For noen dager siden fikk jeg beskjed av Pappa om at bilen har daua, og sannsynligvis i dette øyeblikket blir forvandla til små trevler av metall. Det er litt trist, i grunnen. Men i alle fall blir samvittigheten min renere dag for dag i min nåværende, syklende, kollektivtransporterte verden.

3 responses to “Hvil i fred gamle slådde

  1. Den får i alle fall evig liv her i bloggland.

    Den var nyttig så lenge den varte.

  2. Jeg ser din tristhet og høyner det med dårlig samvittighet for å ha smadret bilen i tillegg. Din beholdt hvertfall verdigheten til sist slutt:p

    • Silje: Smadra, – som i veldig smadra? Jeg kan jo kanskje bli beskyldt for å ha smadra den littegranne jeg og, men siden den var syk fra før velger jeg å feie det bort og alte som om det ikke skjedde. Oi. Du har blogg🙂 *lenke til*

      Paps: Den var jo det. Fine, døde bilen.

Legg igjen en kommentar

