Lydspor

Fortellerstemmene mine har gått sin vei. Jeg håper de ikke har skada seg. Det hadde vært for ille om de mest trofaste og langvarige vennene mine hadde blitt utsatt for noe og strøket med uten at jeg hadde hørt om det. Dessverre mistenker jeg at det er jeg som har jaga dem vekk. Til hverdags savner jeg dem ikke så mye, selv om hver enkelt fylte en funksjon. Den haltende poeten pleide å beskrive alt jeg gjorde på en merkelig distansert måte, som om jeg befant meg midt i en roman til enhver tid. Hun beskrev meg utenfra og klarte å sette vakre ord på de mest jordnære handlingene jeg gjorde. Favoritten min var nok likevel den David Attenborough-klingende antropologstemmen. Han klarte å forvandle enhver litt sosialt ubehagelig situasjon til et antropologisk studium, – stemmen hans beskrev det jeg så på en deskriptiv og likevel sarkastisk måte.

Jeg mistenker at de ikke liker mp3-spilleren jeg fikk til bursdagen min. Etter at jeg fikk den begynte jeg å fylle plassen deres med andre. Nå er det Poirot og Amanda Palmer som er med meg på de hvileløse gåturene mine. Jeg har nemlig alltid gått lange, rastløse turer, for å roe kroppen og være alene med tankene mine. På videregående pleide jeg å tusle ut i vinternatta, og vandre langs elva et godt stykke. I Oslo fant jeg andre ruter og andre steder, både geografisk og tidsmessig. I Oslo begynte jeg å vandre om nettene. I det siste har det likevel blitt færre tomme vandreturer, og de få gangene det skjer er den lille mp3spilleren med på turen. Når den er tom for batteri, – og faktisk ellers også, har turene mine blitt på grensa til kjedelige om jeg ikke har noen med meg.

Noe har skjedd, – enten det er jeg som ikke klarer å nyte mitt eget selskap, eller mp3spilleren som har jaga bort lydsporet mitt.

Legg igjen en kommentar

