Et lite stykke virkelighet

Da jeg skulle til London og lære om prostitusjon oppdaget jeg for første gang googles gatevandringsfunksjon. Plutselig satt jeg der og klikket meg rundt i England, fant hotellet vi skulle bo på, og vandra virtuelt i gatene som jeg skulle gå i bare en uke senere.

Da flyfotos på internett ble en greie, syntes jeg det var fantastisk at vi kunne se bilen vår stå i gata. Nå kan jeg se relativt tydelige bilder av min kjæres gamle samboere utenfor huset han engang bodde i. Jeg elsker hvordan overvåkningssamfunnet skrider framover, sånn at jeg får tilfredstilt kikkerbehovene mine. Det kjentes merkelig eksotisk å sitte i et vinterkaldt Norge og se på gamle engelske menn som luftet hunden sin i vårblomstrende gater. Men morsomst av alt, er hvordan googlebildene viser folk som er avslappede på en måte man bare er når man ikke kjenner seg observert. Likevel, en sjelden gang finner man folk som tydelig kjenner seg lett invadert av å bli spontanfotografert mens de går og kjenner seg trygge.

Det er en dag sent i mars, og en ung mann har akkurat vært og handla. På vei mot paradiset som er tegna opp på gata foran han, klør det i hoppefoten, for hvem kan egentlig gå forbi et paradis uten å hoppe? Det skjer nesten ubevisst, sånn som Snurre Sprett i et gammelt Donald ble fanga i et uendelig kjempeparadis fordi hoppefoten ikke klarte å motstå fristelsen til å hoppe i et så langt paradis. Fem hopp senere får fyren en svak mistanke, snur seg, og ser rett inn i kamera.

2 responses to “Et lite stykke virkelighet

  1. Så morsomt! Jeg har også problemer med å få forbi et paradis uten å hoppe.

  2. Jepps. Hvem har ikke det!

Legg igjen en kommentar

