De ensommes blogg

a.k.a dr. Marthe svarer på spørsmål.

Jeg leser bloggstatistikken min med stor iver. Jeg har nemlig ikke så mange lesere, og da er det viktig å få bekreftelse på at de rundt tredve som kommer innom hver dag får det de vil ha. De som kommer hit etter å ha googla doublefuck, girls in latex og sexy ligninger blir nok skuffa, – men jeg kan slå meg til ro med at de fleste av søkeorda gir folk det de ba google om i utgangspunktet.

Likevel hender det jeg får vondt i magen over noen av søkeorda. Felles er at de er på engelsk, og vitner om enten ensomhet eller en viss engstelse for hvordan man skal takle livene sine. Her har jeg valgt tre spørsmål jeg har fått noen ganger, og prøver å svare som best jeg kan:

1. Christmas food for cats.
Jeg liker også jul, i alle fall som oftest. I likhet med deg, kjære googler, hender det jeg også leter etter litt flere riter i en hverdag som ellers er enten platt eller spekket med religioner jeg hverken tror på, eller liker noe særlig. Ja, uavhengig av hvor lyst jeg har på ei bikkje, er jeg veldig glad i katter, og naturligvis synes jeg det er hyggelig å gi kattene en godbit. Uavhengig av årstid, liker katter godt rå karbonadedeig og nydrept høne, uavhengig av om de har drept dyret selv. Dersom jeg antar av det korte spørsmålet ditt at du søker assistanse til å faktisk kokkelere noe til katta di, vil rådet lyde litt annerledes: Jula er ei litt hektisk tid. I stedet for å stå over ei gryte vil jeg foreslå at du gir katta di ribbefett og slintrer fra svinesteka. Dersom dere har sosisser på julaften kan du gi ham det også, for ingen mennesker liker egentlig sosisser. På kvelden er det ikke dumt å kaste katta ut i snøen, i tilfelle han ikke er vant til den sterke kosten. Får han diaré burde du nok ha starta med å gi ham brød med leverpostei tidligere på året. Gjenta gjerne prosedyre på andre og tredje juledag.

2. Music to eat dinner to
Søker du råd til bakgrunnsmusikk under middagsselskaper, er det viktig å huske at de fleste menn, pønkere, musikere og metallhuer kommer til å bli tause om du setter på bakgrunnsmusikk. Det samme gjelder barneskolelærere og folk i andre støyintensive yrker. Dette er ikke fordi de ikke trives med maten og samtalen, men fordi bakgrunnsmusikken du setter på gjør det helt umulig for de lett dauhørte å forstå hva folk sier. Synes du det blir for stille, er det bedre å invitere en ekstra gjest rundt bordet enn å sette på lettfordøyelig bakgrunnsmusikk. Funksjonen til bakgrunnsmusikk i middagsselskap, er stort sett at de som liker musikken sitter og lytter til den i stedet for å være med på samtalen, og at de som misliker den stenger den ute, så de ikke legger merke til den. Unntak gjelder naturligvis for alle gruppene jeg nevnte over, samt de som blir irritable over musikk de ikke klarer å overhøre. Om du stilte spørsmålet fordi du er alene hjemme og tenker litt musikk vil dempe tomheten i huset, foreslår jeg at du bytter ut musikken med enten bok eller tvserier.

3. I’m good for nothing. Will girls like me?
Kjære venn. Klart de vil det!
Slutt å tenk så stygt om deg selv, – du er nemlig helt sikkert like fantastisk som alle andre.

2 responses to “De ensommes blogg

  1. Jeg tror sånne statistikker bare sier noe. Jeg tror ikke de regner med slike som meg, som leser blogger via feeds. Det er først når jeg klikker meg inn på poster for å kommentere jeg «synes».😉

    • Ah. Jeg liker ikke feeds så godt selv. Jeg liker best å klikke, manuelt og selvkontrollert uten at de bare kommer, sånn som de gjør på livejournal. For jeg leser jo bare det jeg er i humør til, og da gjerne mange mange poster på en gang..

Legg igjen en kommentar

