Jeg liker at han røker snadde

Neste sensommer kommer det en laiv i regi av meg og min kjære. Sammen er vi én og én heter den, og finner sted på i et bridgelag for voksne og eldre enslige, på en velstående dames sommerhus i året 1938. Før alle roller og kompendier er skrevet våger vi ikke å lansere laiven, men siden jeg, riktignok svært sporadisk, befinner meg med en fot på tredvetallet: finner strikkeoppskrifter, lærer bridge, internaliserer en forlengst død estetikk og ivrig fordyper meg i «alle kvinners blad», er det på tide å involvere dere her på bloggen i prosessen med å lage laiv.

Denne første posten blir en slags kombinasjon av reklame for mamman min, og litt om hvordan tredvetallets tobakksreklamer framstiller mannsrollen. Mens jeg og min kjære lette etter farmors «frisksporter»-album, et fotoalbum fullspekket med sykkelturer i fjellet, lille farmor som soler seg i bar overkropp og hennes mandige kamerater som gjør imponerende gymnastiske øvelser, kom vi over onkel Carlos’ dagbok fra tysklandsreisen sin i 1937. I månedene som har gått siden dette, har mamma gjort den kjempejobben det har vært å transkribere, scanne og digitalisere hele tysklandsdagboka, – og det har vist seg å være veldig god lesning.

Etter siste oppdatering nevnte en kommentator at Carlos så så voksen ut, der han sto med spaserstokken og snadden sin. Dette satt igang tankemaskineriet mitt. Hva ville man signalisere med tobakksbruken sin på slutten av 30-tallet? La oss ta en ørliten titt på tobakk og maskulinitet i Arbeiderbladets tobakksreklamer.


Tidemanns tobakk maler et bilde av en barsk og voksen mann. Hadde han ikke bodd langt borte i Hollywood, ville selveste Gary Cooper, ha røkt Tiedemans. Hver gang jeg har hørt på puttin’ on the ritz, har jeg lurt på hvorfor i all verden de har giddet å ha med setningen «trying hard to look like Gary Cooper». Hvorfor tidfeste en sang så sterkt ved å nevne en eller annen kjendis? Lite visste jeg da at absolutt alle likte å snakke om Gary Cooper, Hollywoods «100% mannfolk». Ikke nok med at Gary Cooper var en Tiedemanns-mann, – Tiedemann er tobakken for familiemannen. Han som tjener penger og har ei heit kone som synes snadden hans er selve symbolet på et lunt og koselig hjem. Som hun sier selv: Hun har tross alt ikke giftet seg med et mannfolk for at han skal «lukte parfyme og lavendel».

Men hva om det ikke er dette livet du ønsker deg? Hva om du er en sportslig mann, som liker idrett og å gjøre ting med kameratene dine i stedet for å være familieforsørger, husholdets overhode og å sitte hjemme og lese bøker med kona di på fritida? Er du en selvstendig ung mann med livet foran deg? Da bør du nok velge noe annet. En sigarett, kanskje? Eller en riktig god sigar.


Alle reklamefotos er henta fra Arbeiderbladet fra 1-7 september 1938.

4 responses to “Jeg liker at han røker snadde

  1. Herlige reklamer. Det er lett å se at tobakksbruk var sterkt knyttet til mannsrollen. Øvre Ricter Frich (han med Jonas Fjeld-bøkene) brukte piperøyking som et tegn på at en mann var en ordentlig mann. Han kalte de som røkte sigaretter for _sigarettgutter_.

    Jeg husker det fra både de opptrykete Jonas Fjeld-bøkene jeg leste som gutt, og fra referanser i pelsjegerbøker skrevet av John Giæver.

  2. Sigarettgutter du. Godt å vite at man aldri blir mann uten pipe🙂

    Har vi Jonas Fjeld-bøker hjemme, forresten?

  3. Du finner fram til mange morsomme emner.🙂
    Sjøl er jeg jo vokst opp med tobakksreklame, og jeg husker at det var litt rart da tobakksreklamen ble borte midt på 1970 tallet. Det var noe som mangla, særlig på kinoreklamen. De var jo fantastisk flotte disse menneskene som stilte opp som reklamefigurer. Ha en fin sommer.

    • Jeg er jo tvert om. Det er veldig merkelig å komme til utlandet og se reklamer for alkohol og tobakk. Det kjennes nesten litt farlig? Påtrengende? Og jeg sm vanligvis ikke legger merke til reklamene jeg ser i bybildet engang, – i alle fall tror jeg ikke det før jeg plutselig står der med en nytt produkt i hånda…

Legg igjen en kommentar

