JoJo

Når fikk du din første, andre eller tredje jojo? Hvordan så den ut? Hvem fikk du den av? Hvordan lekte du og de andre barna med jojo? Når følte du deg for gammel for jojolek? Og mer generelt: Hva er dine minner om lek med jojo?

Ida Tolgensbakk og jeg er i gang med et lite lokalhistoriewiki-sommerprosjekt. I artikkelen «jojo» på lokalhistoriewiki vil vi samle folks minner om jojobruk.

Det som finnes av jojo-historie, både i forskjellige bøker om historiske spill og leker, i leksikon og wikipedia forteller om jojoens internasjonale historie, men det er ingen informasjon om jojoens første tid i Norge. Vi vil samle informasjon om jojoens plass i barn, unge og voksnes lek fra jojoen ble begynt masseprodusert på tredvetallet, og fram til idag. Derfor vil vi at så mange som mulig skal skrive ned sine egne jojominner.

Jojominner kan skrives rett inn i jojo-artikkelen på lokalhistoriewiki.no. Er du ikke bruker på lokalhistoriewiki, må du gjerne poste ditt jojominne som kommentar her på bloggen eller sende det som e-post til marthe.glad(alfakrøll)lokalhistorie.no.

5 responses to “JoJo

  1. Tilbaketråkk: Jo-jo « Livet leker

  2. Jeg er nu 61 aar, og jeg husker ikke, hvornaar jeg fik 1. 2. eller 3. jojo. Faktisk husker jeg det ikke som et drengelegetoej. Jeg mener at kunne huske, at det var mest for pigerne.
    De jojo’er jeg havde var sikkert lavet af trae, og de var ensfarvede.
    Jeg har helt sikkert selv koebt den for mine ugepenge.
    Forskellige spil og lege var populaere i en kort tid. En fra gruppen introducerede legen eller legetoejet, og saa bredte det sig som ringe i vandet, og alle maatte vaere med. Saadan var det med jojo, hulahop, elastikhop og hoenseringe.
    Lidt efter lidt ebbede legen ud, og saa kom den evt op til overfladen et aars tid senere.
    Jeg ved ikke om jeg er blevet for gammel til jojo. Jeg kan det stadig. Saa sent som i dag legede vi her i huset med en jojo, saa det er pudsigt du spoerger om det. Jeg sender er billede til din mor.
    Generelt vil jeg sige at mine minder om jojo’en er at det var et pigelegetoej, som drengene ogsaa legede med, og saa at det var et modefaenomen.

  3. jeg husker spesielt to jojoer. den ene var oransj og grønn (en på hver side) og ganske tjukk fordi den lyste, når du brukte den (hva heter det når man jojo-er?). jeg og ei venninne var ute på øya en høstkveld og sprang rundt hele huset med lysende og surrelagende jojoer. var vel ca ni år. 94.

    den andre var en cola-jojo. reklame-gimmick helt klart, men jeg syntes den var den kuleste i verden. det var den jeg prøvde å trikse mest på, tror jeg. om jeg fikk den før eller etter den andre aner jeg imidlertid ikke, heller ikke hva som var min første. men jeg prøvde hardt på jorda rundt og gå-tur-med-hunden. eventuelt har jeg det fra ei mikke mus/langbein-stripe.

    det var i alle fall jojo-bølge i midten av nittitallet, var det ikke? jeg husker i alle fall dét.

  4. Spennende prosjekt. Så vidt jeg husker fikk jeg min første jo-jo ca 1955. Den var rød, ensfarget og ganske tykk om jeg kan si det sånn. Ingen reklame jo-jo den gangen. Dessverre fiksa jeg bare i få den opp og ned, jeg hadde nok ikke tålmodighet til å lære med triksene. Skal prøve å skrive mer direkte på wiki når jeg får tenkt meg om, og skal snakke med min Tor som er født i 1928 og husker svært godt . Håper han husker litt om sin barndoms jo-jo.

Legg igjen en kommentar

