Kanelkaker fra 1700-tallet

Denne oppskrifta har jeg henta fra Henry Notakers nettside, Notaker igjen har henta den fra en kokebok på riksarkivet.

En av utfordringene med gamle oppskrifter, er at de forholder seg til helt andre måleenheter enn de vi er vant til.

Et københavnsk skålpund er på ca en halv kilo. Et lodd kanel er 1/32-del av et pund, altså 15 g. kanel, eller midt mellom tre og fire spiseskjeer. Hvor mye kardemomme du fikk for fire skilling har jeg ikke funnet ut, men du trenger ikke ha mer enn et par teskjeer støtt kardemomme før kardemommesmaken understøtter kanelsmaken på en fin måte.

Smaae Caneel Kager x
Tag 1 pund meel 1/2 Sukker 1/2 pund Saltet Smør 14 Æg 1 Lod Canel for 4 skilling Cardemomme skallen av 2 Citroner skaarne i Smaa Tærninger Ælt det Som i een Dey Tril det Saa ud i Smaa Runde Kugler Bag den Saa i een Krum Kage Jern og Bøy den ober een Rund Stok.

Eggetrøbbel
Oppskrifta spesifiserer at det skal bli en eltbar og trillbar deig. Etter direkte oversettelse minna deigen min mer om en tjukk svelerøre enn en kakedeig. Sannsynligvis er dette fordi moderne egg er større enn egga på 1700-tallet. Det jeg vet, er at vi ikke begynte å importere høns til Norge før ca 1850, og at jærhøna, den eneste norske hønserasen legger egg som med dagens fôrtyper veier omkring 55 gram. Store norske egg, veier derimot et sted mellom 63 og 73 gram. Jærhøna er riktignok en ganske ny oppfinnelse, og jeg personlig vet lite om norske høner på 1700-tallet. Jeg får se om neste egg-oppskrift blir like flytende som denne her.

Jeg la til mer mel, sukker og smør til røra hadde ønska konsistens, men de kakene ble så mislykka at jeg ikke unner noen å prøve seg på dem. Originaloppskrifta, på tross av den for store eggemengden, ble faktisk ganske god. Smaksmessig minner de endel om tørre vafler, men med kanel og sitronsmak. De er altfor tjukke til å være krumkaker, men siden krumkaker ikke er noe ideal i seg selv, var de ganske gode.

Små kanelkrumkaker:
500g siktet hvetemel
250 g, eller (dl) sukker
250 g meierismør
14 egg
15g, eller 4ss kanel
2ts malt kardemomme
skall av 2 sitroner (hakka er bedre enn terninger)

Hell ca en spiseskje av gangen i et varmt krumkakejern og stek dem til de har fått litt farve. Trill dem rundt en pinne, og la dem bli sprø og kalde. Ikke stek krumkaker i lummert sommervær, for da slogner de før du rekker putte dem i en kakeboks.

5 responses to “Kanelkaker fra 1700-tallet

  1. Dette er bare sååå morsomt. Mer, mer, mer.

  2. Kommer mer vutt! Jeg og Aksel planlegger en laivkokebok som vi skal lage på internett, og da må mange mange oppskrifter prøves ut, kostnadsberegnes og spises.

  3. Ja! Gjør som mora di sier!😀

  4. Jadda🙂 Jeg har noen planer serru.

  5. Tilbaketråkk: Krumkager nr 6. (tykke) | hannawinsnes

Legg igjen en kommentar

