Tvedestrand

Nå har jeg holdt mitt første «ordentlige foredrag», og til min store overraskelse fikk det meg til å kjenne meg som en «ordentlig historiker». Forrige uke var jeg i Tvedestrand, på Jacob Aall-seminar i regi av Næs jernverksmuseum, og det var fryktelig morsomt. Tenk, jeg fikk dekka reise, og jeg fikk mitt helt egne hotellrom. Jeg fikk bøker i gave når jeg var ferdig, – alt sammen for å fortelle om det jeg synes er morsomst i hele verden. Det var helt sprøtt hvor tilfredsstillende det var å oppleve at andre mennesker også syntes det var morsomt å høre om mitt eget lille opprør.

I tillegg var det gøy å være i Tvedestrand, for for meg finnes bare Sørlandet i 1801. Jeg blir like overraska hver gang jeg ser at stedene jeg kjenner fra arkivet finnes i virkeligheten, selv om skrivemåtene har endra seg. På vei forbi, knytter jeg navn og utsagn til de forskjellige gårdene, og må minne meg selv på at menneskene jeg tenker snart har vært døde i 200 år, og at kanskje, kanskje det bare er jeg som husker på at de noen gang har levd.


Tvedestrand fjordhotell kan dere kose dere med å se på at ble slakta på Hellstrøm.

One response to “Tvedestrand

  1. Du er i det hele tatt en heldig potet, du.

Legg igjen en kommentar

