Hårpudder

Da jeg var liten var det et velkjent faktum at alle gamle damer gikk til frisøren en gang i uka for å legge håret. Ikke halvgamle damer, som min egen mormor, men de riktig gamle, – de som var unge før krigen og hvis ektemenn brukte stokk. De som uten å gjøre seg til kunne bruke ord som sne, værelse og spasersko. En av de riktig gamle damene, – jeg kan i farta ikke huske hvem, betrodde meg hvordan hun klarte å se så velstelt ut på tross av at det var en hel uke siden sist frisørbesøk: hun tok  litt talkum på fingertuppene og masserte det inn i hårrøttene, og vips hade talkumen trukket til seg fettet og gjort at hun så riktig fin ut. Jeg syntes selv det hørtes pussig ut, helt til jeg kom på at jeg selv brukte hårspray på akkurat samme måten. Jeg hadde lest i Vi og gutta at litt hårspray alltid gjorde susen mot visuelt skittent hår, og syntes det var en fantastisk måte å slippe å vaske håret oftere enn strengt tatt nødvendig.

Jeg trodde skikken døde ut med de riktig gamle damene, at de døde ut med hofteholdere og hudfargede nylons. Rundt meg insisterer folk på at de dusjer hver dag, – og jeg har alltid trodd på dem. De har tross alt vokst opp med dusj og badekar, og er i tillegg med på å spre mytene om «gamle dagers» manglende hygiene: Om 1700-tallsmenneskene som parfymerte og pudret i stedet for å vaske. Alle stadfester hvor glade vi idag er fordi vi moderne mennesker er blitt så renslige.

Likevel er altså hårpudder på moten. De nye merkene lover å gjøre det umulig å se at man har skippa en hårvask, og sverger i tillegg at de gjør håret fullt av volum uten å tilsette masse kjemikalier. Det selges på spraybokser som er tilpassa enhver hårfarge; de kommer i nostalgiske forpakninger og hendige små drysseflasker som gjør at du kan skjule et spontant utbrudd av fett hår i hverdagen. Ikke minst er det i aller høyeste grad markedsført mot den moderne kvinne, hun som vil feste hele natta og fremdeles se nydusja ut neste morra, eller som trenger å se profesjonell ut i jobbsammenheng, men som tidvis forsover seg og ikke rekker å dusje.

Det morsomme er jo at damebloggerne omfavner disse nye produktene med all kjærligheten de fortjener. Alle de små effektive kvinnene i tiden er så lykkelige fordi de endelig slipper å vaske håret hver eneste dag. Vi andre kan bare sitte på sidelinja og kose oss, vel vitende om at de samme folka noen år tidligere, i fjortisstida oppgitt ristet på hodet over de stakkars damene i gamle dager, som ikke kunne dusje hver dag og måtte ty til litt ekle nødløsninger som talkum og babypudder.

8 responses to “Hårpudder

  1. Hmm, hårpudder hadde jeg faktisk aldri hørt om før, så dette var lærerikt.

    Jeg merker forresten at jeg har en del gammel-dame-tendenser, som at jeg bare dusjer én gang i uka. (Da må jeg selvføgelig presisere at jeg bruker klut hver morgen, og vasker håret i vasken ellers.) Jeg sier også spasersko.

  2. Jeg har også en haug gammel dame-tendenser. For eksempel stopper jeg sokker, – også om de er kjøpt på hennes og maurits…

    Og svak som jeg er for alle reklamer begynte jeg plutselig å gruble på om superpudder er noe jeg skulle hatt i ryggsekken.

  3. Det var da et aldeles nydelig innlegg, du.

  4. Herlig!

    Jeg, som ikke snakker om spasersko eller bruker stokk, husker noe som het tørrshampoo.

    Da så håret ut som om det var pudret i stedet for fett….

  5. Takk takk🙂

    Thv: Du hadde da sett bra pussig ut med spaserstokk, – og tørrsjampo tror jeg i grunnen finnes fremdeles.

  6. Tilbaketråkk: Lune bloggposter « Livet leker

  7. Hvis den tar bort hardcore soveseis også, så skal jeg vurdere det. Fint innlegg🙂

    • Jeg aner ikke, – jeg har jo ikke prøvd disse sakene selv, men lyst til å prøve fikk jeg jammen. Det er grenser for hvor mye reklame jeg kan se på uten å få litt lyst på produktene det er reklamert for.

      Takk!

Legg igjen en kommentar

