Kvinnekultur er ikke ordentlig kultur

Da jeg var seksten år, utvikla jeg en plutselig interesse for håndarbeid. Foreldrene mine hjalp til: mamma forklarte strikkesaker og pappa demonstrerte symaskiner, lærte meg brikkevev og tilpassa de vanskelige baksømmene på kjoleliva mine. Da jeg skulle sy snørehuller på mitt andre korsett, grubla jeg hardt og lenge på hvordan jeg skulle lage snørehullene. Mitt første korsett hadde lært meg at å stanse hull i stoffet som skal snøres sammen, bare får snørehullene til å gnage seg ut av stoffet, noe de fleste nok har opplevd på både kjøpekorsetter og conversesko. Pappa visste råd. Han kom med noen prener som han forklarte at egentlig var var ment for engelsk broderi, men sikkert fungerte fint til å blokke ut snørehullene med også.

Her om dagen da jeg surfa rundt på digitalt museum, kom jeg over en duppeditt som angivelig skulle være en neglerenser; en litt usannsynlig neglerenser i ben. Bevares, – det er neglerensere på museet som utvilsomt er toalettartikler. Denne sammenfoldbare saken med neglerenser og øreskje kan kanskje Bjørnson selv ha pilla seg i øra med, og denne trepinnen her likner fælt på moderne orangepinner. Men så har vi duppeditten over, som selv om den sikkert ville vært en utmerket neglerenser, likner voldsomt på en pren. Den likner voldsomt på mine egne prener, til og med. Neglerenseren er innlevert til museet fra Bogstad gård. Fra Bogstad kommer også en annen neglerenser som til forveksling likner på en skyttel.

Etter at den umiddelbare feministirritasjonen hadde lagt seg; når jeg hadde slutta frese, slutta å hytte med neven mot alle historiens mannlige etnologer som ikke har sett på  kvinnekultur som ordentlig nok kultur til å lære seg, begynte jeg å gruble på hvordan disse tinga er blitt kategorisert som de er blitt. Her er en liten tre-punkt liste over alternativer:

  1. Min egen magefølelse gjetter på at en mannlig etnolog har skullet registrere gjenstander på Bogstad. I en kommodeskuff på et damerom har han funnet to rare duppeditter. Når det er damer man snakker om, fyller «toalettartikkel»  det samme kategoriseringsbehovet som «religiøst foremål» gjør i arkeologien, det er en kategori man putter på alt man ikke vet hva er. Neglerenser virker logisk.
  2. Alternativ to er at de tre søstrene som var siste generasjon Bogstad-boere ikke selv drev med håndarbeid. Driver man ikke selv med håndarbeid, men har irriterende neglebånd som trekker seg oppover neglene, kan sysakene lett ha fått en ny funksjon som neglerensere og neglebåndsdyttere. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg selv har rensa neglene med synåler: til opplysning fyller underneglgrumset nåløyet, og gjør at nåla må renses før man kan sy videre.
  3. Et tredje og mer usannsynlig alternativ er at de to duppedittene alltid har vært neglerensere. Veldig veldig rare neglerensere. Om noen jeg ser på som autoriteter forteller meg at jeg tar feil, lytter jeg ofte til dem. Men om alle de som jobber på museene er like lydige ovenfor autoriteter som jeg hevder å være, er det jammen ikke rart at ting blir kategorisert feil i generasjon etter generasjon.

11 responses to “Kvinnekultur er ikke ordentlig kultur

  1. kjekt med en bufferkategori altså:/

  2. Enig! Man bør ha greie på noe når man skal navnsette ting.

    Kanskje de burde spurt noen?

  3. Skjønner ikke hva du mener – Spørre om veien? Går det an?

  4. Men halloooo,- du må si til dem! Dette er ikke en neglrenser. Det er en pren. Ferdig! Er det du som har våre prener? De er deg i tilfelle vel unt.

  5. Selvfølgelig har du rett! alle kan ta feil, sa pinnsvinet, han krabba ned av hårbørsten….

    Dette er registrering etter Douglas Adams metoden: It seemed a good idea at the time….
    Men jeg er faktisk mer overrasket over at du vet hva en pren er enn at noen har registrert en gjenstand feil. Dette er bare bevis nok en gang på at kvalitetssikring av gjenstandsregistreringer er en viktig oppgave som det er alt for lite tid til og for få folk til. takk skal du ha!
    hilsen Kari-Anne, kons. på NF

    • Hei, Kari-Anne. Beklager innmari sent svar og godkjennelse. Det er noen dager siden jeg har vært innom bloggen. Klart gjenstander kategoriseres feil, – og klart det er mange fler øyne som kan spotte feilene når gjenstandene plutselig er på internett i stedet for i arkivskuffene. Takk for kommentar.

  6. Høres ut som sofakroksamfunnsvitere det der ja.

    • Altså, – soffasamfunnsviteren er det strengt tatt jeg som er. Det er mye lettere å skrike til teven enn å spille fotball selv, har jeg hørt.

      (flytta samlekommentaren ned hit, nå som wordpress har fått sånn fin kommentarfunksjon)

  7. Kathrine-på-line

    Oioioi..Dette husker jeg fra lange dager med Primus. Noen ganger så blir man bare så innmari lei av å legge inn blankt på vesentlige områder, og i overivrighetens navn så ligner jo den gjenstanden forferdelig mye på en…vingemutter?

    Men av og til velger man å ikke la entusiasmen og kreativiteten ta overhånd, og plasserer gjenstanden kun i en kategori, ikke, som du nevnte over, med fullt navn. Men det er vittig, for da er det også ofte tilfelle at de havner galt. Kvinnekultur eller ei. Det er utrolig hvor mye som ligner på…husgeråd?

    Min referanseramme er skjemmende liten. Jeg gremmes når jeg tenker på eventuelle, for eksempel, elektrikere som skal gå gjennom de gjenstandene jeg registrerte. Urk.. Det er mye som går under «sikring».

    • Hei Kathrine, – deg har jeg ikke sett siden den lange Don-rosa-køen. Hvordan går det?

      Husgerådkategoriene blir ofte ganske digre. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gått gjennom husgerådkategorien på lokalhistoriewiki for å sjekke at ikke norsk historisk leksikon blir en gigantisk klump med husgeråd. Men ting som er digitale blir jo som oftest bedre etterhvert!

      En vingemutter har jeg riktognok til gode å finne. Og fyrverkerier har jeg fremdeles ikke forstått hva jeg skal kategorisere som… uff

Legg igjen en kommentar

