Kaffe fra 1737

I 1737 ble en av Susanna Egerins tyske kokebøker oversatt til svensk under tittelen En nödig och nyttig hus-hålds- och kok-bok. Boka er digitalisert av Umeå universitetsbliotek, hvor den finnes både i en særs upraktisk bla-visning, og som pdf. Det er litt komplisert å finne fram matrettene, fordi inndelingen ikke er veldig intuitiv for de av oss som er vant til moderne kokebøker, hvor mat enten er delt inn som søtt og salt, eller etter ingredienser. Egerins kokebok er ikke ordna på denne måten, snarere er maten delt inn etter konsistens. Under overskriften «Allahanda slags Mos at tilreda» finner du oppskrifter på både syltetøy, eggekrem, sennep, kaffe og farse til medisterpølser. Snarere enn sennep og medisterpølser har jeg valgt å lage kaffe etter oppskrifta på side 131. Når jeg har utelatt beskrivelsen av hvordan kaffebønnene best bør brennes, ser kaffeoppskrifta slik ut:

At koka Coffe
Tag så mycket Coffe som du wilt hafwa, lägg det uti en fortent panna, och slå litet watn der på, och låt det koka lyckt at alt watnet blifwer innkokat, sedan slå søt miölck der på, så mycket dig behagar ock låt det et par gangar koka op der med, tillika med litet socker, så är det färdigt. (…) NB: Socker och caneel skal och wara här uti.

Oppskrifta lar det som dere ser være opp til den enkelte hvor sterk kaffen skal være. Jeg har her valgt en ganske svak variant, som smaksmessig minner om en mindre kvalmende kakao. Jeg har skjønt at folk forbinder begrepene «kaffeoppskrift fra 1700-tallet» og «sterkt og beskt» med hverandre. Jeg var i ferd med å tilby en kopp til moren min da hun utbrøt at det ville hun i hvert fall ikke ha.

Kaffe etter Egerin
Per kopp:
1 ss kaffe. Helst kokmalt, men jeg brukte trakterkaffe, og det gikk fint.
1 shot vann
1 kopp helmelk
1 ss sukker
1 cm lettstøtt kanelstang.

Visp vann og kaffe sammen og la det fosskoke til det har kokt tørt, men ikke så det svir seg. Hell en spiseskje sukker, litt kanel og en kopp helmelk oppi, og la det koke opp, fremdeles med kaffegruten i. Smaken blir dypere om du lar melka koke opp tre ganger. Sil fra gruten og drikk.

Om du vil lese mer om kaffe på 1700-tallet, har Ragnhild Hutchison en artikkel om kaffe i siste Fortid (bla til s10 i .pdfen).
Om du vil vite mer om sukker, kan du dra på museum of londons utstilling om sukker og slaveri.

6 responses to “Kaffe fra 1737

  1. Skeptisk! Høres alt for søtt ut…

  2. Det hsdde vært interressant å smake…

  3. Elin: Det er jo bare å ta mindre sukker i da…
    9na: Visst. Som kakao bare mindre kvalmende.
    Paps: Smak i vei🙂

  4. Marthe: Er det et alternativ med null sukker? Jeg bruker aldri sukker i kaffe eller te, for jeg synes det blir alt, alt for søtt.

  5. Du kommer hjem i jula. Du lager gammeldags kaffe. Jeg smake.

Legg igjen en kommentar

