Forbanna vemod

Jeg er julevemodig og full av merkelig nostalgi.

Jeg pløyer meg ivrig gjennom bøker jeg gikk lei av da jeg var femten, og er usikker på om jeg leser dem fordi de er spennende, eller fordi sinnsstemninga mi en stakket stund blir tilbakestilt til tolvårsalderen. Jeg finner fram varmere klær fra skapet, og i lommene finner jeg mitt aller første sporveiskort med mitt 18-årige selv forventingsfullt smilende til meg fra svarthvittbildet. I jakkelommene finner jeg banekort fra ferieturer som jeg gleda meg til i et halvt år, men som ikke ble som jeg hadde håpt på, og slitte rosa fergebilletter fra Fredrikstad, – fra da jeg var sytten og hadde en kjæreste på den andre siden av elva.

Når jeg skal kjøpe julegaver ser jeg for meg ansiktuttrykkene til de som pakker opp. Om stemmene i hodet mitt takker høflig i stedet for å glise av gledelig overraskelse setter jeg de påtenkte gavene tilbake på hylla. Jeg har ikke kjøpt så mange gaver enda.

Kaffen er kald, arbeidet går tregt og lesesalen er nesten tom for jula.

4 responses to “Forbanna vemod

  1. Hei Marthe. Godt nytt år. Det er lenge siden sist, og jeg ser det er ei stund siden du skrev her også. Det var en nydelig stemningsbeskrivelse du skrev.Sjøl om kaffen ble kald. Det skal ikke så mange ord til for at det kan vekke minner hos andre . I hvert fall hos meg.

  2. Hei Grethe. Takk takk🙂

    Jeg har visst vært litt treg med blogginga i det siste. Jeg jobber jo mot en post i uka, og har noen bloggeposter på lager, men så koker det litt bort i hektiskheta.

  3. Hallå.
    Nå er det fjørtsende gangen jeg er innom her for å høre litt om hva marthe tenker om livet akkurat nå. Ville bare si at du skriver fint. Skriv gjerne mer. Men fiks de andre tinga først. Sikkert lurt.

    klem

    og
    lykke til

    • Hei Erlend. Hyggelig at du leser, og jeg lover med kors på halsen å komme med noe vettugt igjen. Men masteroppgava tar av og til over tankekraften min… kom innom litt senere, og det kommer nok noe mer.

Legg igjen en kommentar

