Å leve i framtida

Min forkjærlighet for science fiction ble skapt sommeren da jeg var syv. Da gikk den australske ungdomsserien Jenta fra fremtiden på tv, og jeg var hekta. Jeg gjorde mitt ytterste for å etterape framtidsjenta Alana fra år 3000, og lagde meg blant annet et lekkert pannebånd av et langt limpistolbånd som jeg hadde i håret. Like etter at Alana hadde kommet til vår tid, i den grad 1991 fremdeles kan kalles vår tid, prøvde hun å åpne ei dør ved å vifte hånda si foran den. Forestill deg at hun sto og veiva omtrent sånn som vi gjør på toget, men litt mindre frenetisk. Da det ikke fungerte, forklarte hun de andre i rommet at døra deres var ødelagt.

Morsomt, sant? Liksom at i framtida klarer de ikke åpne dører. Selv lille Marthe skjønte at det var et virkemiddel, mer enn noe som kom til å skje.

… før jeg for et halvt års tid siden satt i kantina på Nationalbiblioteket og delte ut navnelapper til seminardeltakere, og i dette tilfellet var faktisk døra ødelagt. Det var mange som skulle ut og inn av den samme døra, og fordi døråpne-bryteren ikke fungerte som den skulle, var døra smykka med påskriften «Døren må åpnes manuelt». Samtlige av dem som skulle inn og ut av rommet trykka på bryteren, venta litt, trykka igjen og snudde seg og så spørrende på meg. Ingen så skiltet. Det ramla dem ikke inn å prøve håndtaket.

Da vi nådde år 2000 var jeg litt trist over at verden ikke hadde blitt forvandla til «The jetsons», likevel er det rart å innse at jeg ikke trengte å vente helt til framtidsjenta Alanas år 3000 for å leve i framtida. Scifimarkørene var nemlig på plass allerede i 2009, da selv historikere hadde mista evnen til å forstå dørhåndtak.

2 responses to “Å leve i framtida

  1. Jeg hadde en hårbøyle som jeg brukte.
    Ooog jeg leser bloggen din selv om jeg ikke er så flink til å kommentere.

    • Du var sikkert søt med hårbøylen din🙂 Koselig at du leser. Jeg stikker innom hos deg også en gang i blant og ser etter om det er kommet noe nytt.

Legg igjen en kommentar

