Bokdagbok

Da det begynte å li mot slutten av masteroppgava mi, begynte jeg drømmende å legge planer for alle de mengdene av gøye ting jeg skulle lese såsnart jeg ble ferdig med oppgaveskrivinga. Faren ved å ha en enorm produktivitet i en kort periode, er at man tror det kommer til å vare for alltid, at ferien kommer til å bli full av både skjønn og faglig litteratur og at den mangslungenheta man håper å oppleve etter flere år med enveiskjøring endelig skal skje på ordentlig. Nå er ikke forestillinga farlig i seg selv, det farlige er at man alltid blir skuffa over seg selv og det man opplever når man har tida til rådighet. Masterinnspurt og eksamensperioder gjør meg fartsblind. Derfor skal jeg altså teste meg selv: hvor mye leser jeg egentlig i løpet av en helt vanlig arbeidsuke, med kvelder og morgener og netter og arbeidsdag? Jeg tror alltid det er mindre enn jeg tror, men hvem vet? Det kan være mer.

Det merkeligste er hvor intimt det kjennes å dele det jeg leser, at jeg hjemsøkes av redsel for å framstå som for grunn eller for pretansiøs, eller at jeg skal komme til å lese for å skrive ting på lista her i stedet for fordi jeg vil. Frykt nr. 1 kan være berettiga, jeg har fått folk til å trekke nedlatende på smilebåndet før. Frykt nr. 2 er ubegrunna. Tidvis leser jeg mye, tidvis nesten ingen ting. Det er sånn jeg ruller. Det som er gøy er å se på mønsteret som avtegner seg, hvordan jeg kan se spor etter mine periodevise diller. Nå kan dere se dem også.


Som dere skjønner er jeg ferdig med masteroppgava mi, men har ikke hatt eksamen og tørr derfor ikke snakke om den i offentlighet ennå. Verden er fremdeles lett prega av unntakstilstand, men fra og med neste uke lover jeg å varte opp med et innlegg i uka. Jeg sikter på å ha onsdag som fast oppdateringsdag.

5 responses to “Bokdagbok

  1. Du har lest mer enn jeg har i samme periode! Nå som jeg har begynt med lydbøker har jeg fått litt mer fart på meg.

  2. Husk at jeg har en overveldende mengde fritid om dagen, tida etter 4 hver dag er plutselig bare min der den før var budsjettert og dokumentert🙂 Derfor rekker jeg vel over mye?

  3. Hei!
    Eg legg deg til i lenkelista mi. Det er så kjekt å lese om historie når du fortel! Også skriv du bra!

  4. Kult, men hva er din bloggeadresse så jeg kan lese deg tilbake?

Legg igjen en kommentar

