Brugataartikkel og tilbake fra ferie.

Dette året har jeg hatt den mest begivenhetsrike ferien på mange år, jeg har fått unnagjort en god porsjon avslapping, en danmarksferie i bil, tre laiver (to historiske, hvis kostymer nok kommer i en senere post) og ikke minst den nødvendige dosen med både avslapping og sosialliv etter et år med instenst masteroppgavearbeid. Jeg hadde ikke med kamera, så feriens nøyaktige forløp er dere forskånet for, men vi har vært på mitt og kjærstens barndomsfavorittmuseumn Lejre forsøkscænter, sett på etruskiske saker på glyptoteket, og tilbrakt en nydelig kveld med å gå tur på Møns klint, gått tur i den merkelig Ringenes herre-aktige skogen på klinten (forstått at vi gikk glipp av en haug kule gravkamre) studert en merkelig diger maurtue i et tilsvarende merkelig digert tre og blitt forbisprunget av digre harer på vei gjennom skogen. Alt i alt en bra tur. Blogginga kommer jeg tilbake til på ordentlig om en uke!

Men selvskrevet lesestoff skal dere naturligvis få likevel:

Her er en artikkel om Brugata som jeg og Ida Tolgensbakk skrev i siste lokalhistorisk magasin. Bla til side 18 i denne .pdfen. Artikkelen er en introduksjon til Brugataprosjektet som vi har gående på lokalhistoriewiki, hvor vi har begynt å samle både byhistorie, personhistorie, arkitekturhistorie, handels og vandelshistorie i en stadig voksende mengde artikler. Kom inn, les og bidra.

3 responses to “Brugataartikkel og tilbake fra ferie.

  1. Mye morsomt å finne hos deg, Marthe!
    Dette strøket har jeg vandra mye i, og da jeg jobba med en bannerutstilling om Krohgstøtten for museet i 2008 var jeg innom en del av nabolagets historie. Du kjenner Wergelands tekst?
    Å være et stebarn kan
    få stene til å gråte.
    Men stebarn er Vaterland
    og Fjerdingens arme stræde.
    I Kristiania dog
    ei gråte de stene derved.
    De reise seg opp i palasser, og
    kun knuge oss dypere ned.
    Frå «FORSTÆDERNES KLAGESANG OVER KRISTIANIA» – ein kraftig klagesang over datidas sosiale urett og klasseskilnader mellom rikdomen i sentrum av Kristiania og slummen omkring i «forstedene».
    http://www.dokpro.uio.no/wergeland/WI2/WI2029.html

    • Nei, det hadde jeg ikke hørt. Når vi kommer så langt som til å skrive egne artikler om Vaterland må vi få det inn.

      Det jeg har hørt om, er Wergelands veddemål om hvorvidt klokka hans ville få ligge i fred på Vaterlandsbro eller ikke, – det skulle visst bevise hvor edel selv den fattigste nordmann var…

Legg igjen en kommentar

