Noen skjønnhetstips fra 1918

Idag har jeg scanna et kapittel fra «Damernes Haandbog» som ble utgitt i 1918. Eksemplaret jeg har lånt av svigerfamilien er svært flittig lest, og har tilhørt en Annette Dippner. Boka, som er skrevet av skolekjøkkenbestyrerinne Agnes Norman, lærerinde ved den kvindelige industriskole i Kristiania Ingeborg Dorff, skuespillerinne Marie Pio og ikke minst strykelærerinne Anna Halstad, har som mål å være «En støtte og raadgiver, der indendfor ethvert omraade, som kan tenkes at ha interesse for damerne, kunde være parat med sine svar». De hevder dessuten at den «gjennem sit indhold vil gjøre sig uundværlig for enhver dame – fra den syttenaarige ungpike til den graanende bedstemor.»

Mat og søm-delene av boka kommer jeg til å blogge om senere, idag er det skjønnhetsrådene det gjelder. Her får du vite hva du skal gjøre mot din plagsomme korpulens (massasje og å ikke drikke til maten er nøkkelen), hvordan bruke guttaperkamasker for et magrere fjes, og viktigst, hvor viktig det er å sminke seg for å ikke gi et «grumset intrykk». Noen av rådene virker litt utfordrende idag, det skal sies, som for eksempel forbudet mot hårvask oftere enn en gang i måneden.

Egentlig hadde jeg lasta opp en .pdf av skjønnhetskapittelet. Men nå går lenka til hele boka i digital utgave på bokhylla.no.


Damernes haandbok. Uundværlig raadgiver for damer i alle samfundslag. Kristiania: Ukebladet Hjemmets forlag 1918. 285 s. «Utarbeidet av Skolekjøkkenlærerinde Agnes Norman, Lærerinde ved den kvindelige industriskole i Kristiania Ingeborg Dorff, Skuespillerinde Marie Pio, Strykelærerinde Anna Halstad m.fl.»

3 responses to “Noen skjønnhetstips fra 1918

  1. Moro! Og endelig lærte jeg hvordan jeg skal få bukt med min korpulens. Nå ser jeg fram til et liv som slank. Lurer på hvor lenge etter maten jeg kan drikke. Het hun Anette? Jeg ser ikke det navnet i folketellinga.

    • Nei, det var visst noe feil med lenka mi, både til den faktiske pdfen (som virkelig er artig lesning) og til folketellinga. Men begge to er retta opp nå.

      Og om du lurer burde du ifølge boka også bytte ut ferskt brød med rista.

  2. Rista brød? Sånt varmt som smøret smelter ned i? Sånn med et ørlite sukkerdryss på?

    Klart det!

Legg igjen en kommentar

