En liten hund

I en måned har vi fått låne en liten hund. I løpet av den tiden har jeg tatt allergitest, en negativ allergitest til og med, som sier at jeg verken er allergisk mot hamster, rotte, katt, bikkje eller giraff. Jeg har gått en halv million turer, lagd en slags hundeseng av et utall tepper i en krok på soverommet. Og viktigere: Ligget på sofaen og sett på tv med armene rundt et sovende pelsdyr og hatt det veldig fint.

Jeg var bekymra for allergien, for da jeg var lita hadde jeg pelsdyrallergi, og når sant skal sies har jeg nyst litt av den lille hunden. Terriern til svigerforeldrene har på den annen side ikke bevega et flimmerhår i nesa mi. For å være helt helt sikker har jeg tenkt på både pudler og vannhunder kunne være en mulighet. Dessverre sier Kjæresten at han heller vil ha gullfisk enn puddel. Og på finn.no er det veldig sjelden at de mer allergivennlige hundene har lagd pene eventyrbarn som jeg kan kjøpe. Vi skal gjøre noen forsøk med låning av andre hunder, for å se om de og slimhinnene mine går godt overens.

Igår ble bikkja henta av Aksels søster, mens jeg lider av turgående tvangstanker. Min indre dialog går omtrent sånn her:
– Åh, det er vel på tide å gå tur med…
– Nei…
– Kanskje jeg skal gå tur med meg selv, da. Det hadde vært deilig.
– På glatta, i ti kuldegrader?
– Alene?
– Nei, det er for trist.


Som dere ser, nevner jeg ikke at jeg har vært borte i tre samfulle måneder. Som dere ser, lover jeg heller ikke å poste ukentlig, selv om jeg vet jeg har lyst. Bildene er forøvrig tatt av Eva Johanne Westlund, aka Aksels søster.

4 responses to “En liten hund

  1. Tro det eller ei, men store pudler er flotte, intelligente og allergivennlige. Finn noen med robuste gener, og unngå alle fancy klippevarianter, så har du en herlig familiehund.

    • Jeg har ikke noe imot pudler personlig, senest i går så jeg en nydelig koksgrå puddel ute på gata. Men det blir nok ikke puddel, ikke før det viser seg at jeg nyser av alle andre hunder, vel og merke…

  2. Hva er det med folk og pudler? De er flotte, særlig de store. Puddelen er en gammel hunderase, og de lider ikke av sånne skavanker som en del andre selskapsdyr har. Generelt sett er de veldig rolige av natur, de er gode apportører, elsker å bære kløv, løper oppå skaren når de er på fjellet, trekker gjerne pulk, liker å bade, brukes som førerhunder, røyter ikke … Som du ser, – jeg nevner i fleng. Dessuten er de supervakre, særlig når de er klippet i en enkel lammeklipp. Åhhhhh, – gi meg en brun kongepuddel!

    På den annen side, – du kan jo avslutte din indre monolog med å gå tur med Aksel, – ingen puddel, riktig nok, – men snill og trofast.

Legg igjen en kommentar

