Stardoll og politisk oppvåkning

Jeg husker fremdeles den dagen jeg begynte å interessere meg for politikk. Jeg var omlag tretten, og satt og chatta med en tilfeldig fremmed mann på mIRC. Jeg var relativt naiv i denne perioden, og i håp om å bli likt hørte jeg meg selv ofte gjenta ting andre hadde sagt, som om det var mine egne erkjennelser det dreide seg om. Det skumle var at jeg både gjentok slike påstander til andre, og til meg selv. Om noen for eksempel sa «Britney Spears er bra/dårlig», ville jeg jobbe for å overbevise andre, og ikke minst meg selv om at Britney Spears virkelig var bra/dårlig, uten å egentlig ta meg bryet med å vurdere hvordan jeg forholdt meg til påstanden. Få ting er så skremmende som å ikke stole på sine egne instinkter.

Dette noe brysomme forholdet til egne meninger fikk meg dessuten til å gjenta setningen «politikk er kjedelig» denne sene kvelden på chatterommet #Norge. Siden denne lørdagskvelden, denne chattesesjonen var ett merkelig, livsendrende øyeblikk, husker jeg detaljene, hvordan jeg satt på den hullete flaskegrønne kontorstolen på arbeidsrommet hjemme hos foreldrene mine, at det var vinter og mørkt utafor, samt at jeg chatta med en mann som var par og tyve, bodde i Oslo og jobba som konduktør for NSB. Hvorfor husker jeg disse detaljene om et menneske jeg aldri møtte? Jeg husker ikke navnet hans, jeg husker ikke nicket hans. Jeg husker bare at han tok meg alvorlig, selv om jeg var tretten og uvant med å bli tatt seriøst.
– «Feil» sa han. «Politikk er morsomt», og så forklarte hvorfor han syntes politikk var spennende. Han må ha vært middels god til å forklare, for jeg kjøpte hver smule. Det jeg er mest imponert over i ettertid er egentlig at han ikke misjonerte for noen bestemt retning, han bare agiterte for generell samfunnsengasjement.

Fra den dagen bestemte jeg meg for at politikk var morsomt, og det har i grunnen ikke gått over. Takk og lov for at jeg ikke automatisk gjentok det flertallet sa. Heldigvis holdt det at noen mente noe for at jeg ikke skulle kjenne meg helt alene om et synspunkt. Det trengte ikke engang være noen jeg kjente. Det kunne være en fremmed konduktør jeg møtte i noen timer på mIRC-rommet #Norge.

Kanskje andre unger er like lette å snu som jeg var?

Om du kjenner noen småpiker i tiårsalderen har du sikkert vært borti papirdokkecommunityet Stardoll, et nettsamfunn hvor man kan lage seg ei dokke og kle på dem med merkeklær som kjøpes (for ordentlige penger) i papirdokkebutikken. Papirdokkebutikken har klær som tilsvarer de som finnes i ordentligbutikken, og er dermed et sted hvor småpikene lærer seg motesans. Stedet gir meg spader, men som tidligere barbie- og papirdokkeentusiast kan jeg likevel forstå appellen. Man har dokka si, og så har man et «rom» som man kan innrede, og så kan man komme på besøk til hverandre.

Stardoll er et pussig sted, for selv om det er ei nettside som sosialiserer småpikene inn i en verden av mote og interiør, – forsikrer de at nettstedet er «sikkert». Jeg skal ærlig innrømme at jeg får litt gåsehud av konseptet «småpiker øver på å kle seg pent og innrede hjemmet sitt og vise det fram til venninnene sine», og at jeg mye heller utsetter barna for banning enn for stardolluniverset. Men som del av stardolls «vi er en lærerik nettside som er bra for barna dine»-konsept, har de utvikla en «lær om potensielle rollemodeller»-side, hvor du kan kle på papirdukker som ser ut som Elsa Chiapparelli, Frida Kahlo, Amelia Earheart, Marie Curie og Aung San Suu Kyis og en haug andre, og ikke minst lese om de historiske personene det dreier seg om.

Følelsene mine og tankene mine er uenige om hvordan jeg skal forholde meg til dette. Følelsene mine synes det er utrolig reduserende ta på en bikinikledd Aung San Suu Kyi-dokke hatt og sarong, og klarer heller ikke tro på at det kan vekke samfunnssansen til verdens småjenter. Samtidig hvisker tankene mine om igjen og om igjen at jeg, som overanalyserende overbekymra person ikke har peiling på hvordan fjortisser fungerer.
– En fullstendig snuoperasjon kan tross alt skje i løpet av en times chatt med en konduktør fra Oslo.

5 responses to “Stardoll og politisk oppvåkning

  1. mektige matryoshka

    Jeg forstår at det er mye som har skjedd siden jeg var liten….. Jeg kan forstå ditt følelsesmessige dilemma. Visst er det reduserende. På en annen side synes jeg det er bra at dette nettstedet har tatt et initiativ til å forbedre seg, og det er jo kule damer de tryller fram også. Så om det på noen som helst måte kan bidra til å øke unge jenters interesse for disse damene, er det kanskje bra….??? Kanskje noen faktisk tenker…. hm… Frida Kahlo hvem var egentlig hun, surfer på nettet og finner ut en hel del om den mexicanske kunstneren de ikke visste fra før. an so on and so on. Men litt av pointen hadde vel kanskje vært å bruke klær fra den tida de levde, og ikke saronger og bikinier.. og den slags… .??

    • De er faktisk ikke så innmari på jordet med klærne, Schiapparelli har fått klær hun har designa, blant annet.

      Jeg håper jo det funker for dem, og at det ikke bare fungerer til å gi stardoll god samvittighet for å drive moteside for barn – samtidig som jeg irriterer meg noe helt grenseløst over nettstedets eksistens. Urk.

  2. Tankevekkende – ukjent for meg som har gutter. Men jeg gjenkjenner ditt ambivalente forhold til de nye medienes mange muligheter og utfordringer, selv om jeg er en generasjon eldre enn deg, og ikke tilbragte tenåra i chatterommet..
    Og det er jo få av oss forunt å møte denne typen damer/rollemodeller i «real life», så kanskje er det på et vis et positivt tilskudd? Tror likevel den buddhistiske munken/lamaen fra Nepal som besøkte mine sønners skoler denne uka ga dem mer å tenke på enn en tilsvarende «person» på nett ville gjort…

    • Jeg tenker at det kan være ei trygg ramme for å utforske nye ting. Men jeg skulle veldig gjerne hatt tilgang på sidestatistikken til stardollfolka, – skulle gjerne visst hvor mange av stardollbrukerne som faktisk er innom disse sidene i mer enn 0.3 sekunder.

      Gøy med Lamabesøk på skolen, forresten. Noe sånt hadde nok aldri vi.

Legg igjen en kommentar

