Photoshop-slanking på la Redoute

Jeg kjøpte en bukse av la Redoute i forrige uke. Det angrer jeg ikke på, – det er en knallbra bukse. Men med i posten fulgte en tjukk tjukk katalog, med masse informasjon jeg som netthandler ikke trenger. Det var jo på nett jeg leste katalogen deres, og på nett jeg kjøpte den fine buksa. Nå har jeg en katalog med barneklær, med manneklær, en med klær jeg slettes ikke vil ha. For så lenge handelsstanden har gode nettsider, trenger jeg ikke ikeakatalog, elloskatalog, stoff og stil og la Redoute-katalog. Det er dumt, miljøfiendtlig og bortkasta.

Men uansett hvor irritert jeg var over la Redoutes papirsløseri, satt jeg meg ned og bladde i katalogen deres, og såklart inneholdt også den en haug klær jeg likte veldig godt, jeg lagde små eselører på pene klær og irriterte meg over at reklamen deres fungerer så innmari godt på meg. Helt til jeg kom til badedraktene.

Badedraktene er slankende skjønner du, og la Redoute er så stolte av det at de skriver på bildene at badedrakta har «slankende striper», eller holder inn og dytter opp. Problemet er at la Redoute i tillegg er så brydde over enkelte badedrakter som ikke er hold-in at de har måttet slanke modellen litt i photoshop for å veie opp. Som om vi ikke allerede aksepterer at modellene deres er slanke. Når jeg skal kjøpe badedrakt, sitter jeg ikke og vurderer om modellen er slank nok til at det er verdt bryet, i den grad jeg grubler på badedrakter spør jeg meg selv hvorvidt jeg tror badedrakta på bildet også kan passe til min mye mer rotunde kropp.

Til opplysning: Ei badedrakt er ikke et magisk klesplagg som forandrer kroppen din til et lykkelig, magert, solbrunt overmenneske. Badedrakta er noe vi har på oss når vi bader, bretter ned når vi skal sole ryggen. Den får sand på innsida på de mest ubeleilige tidspunkt, klør når den tørker og lukter surt når vi glemmer å pakke dem ut. Det er et plagg få liker å kjøpe og som mange misliker å ha på seg. Og forresten, – det er ett av de få klesplagga som ser bedre ut på ei slank dame, enn på ei mager dame. Det som gjør bildet over så merkelig, er jo blant annet at de har brukt tegneprogram til å gi ei mager dame former hun ikke kunne fått uten å legge på seg litt.

Men det er ikke bare det som gjør bildet rart. Dama på bildet er nok ikke så asymmetrisk som bildet viser. På bildet er nemlig det av bena hennes som er nærmest oss smalere enn det som er lengst vekk fra oss. Jeg har en følelse av at slike skavanker ikke aksepteres i modell-land, så sannsynligvis er de lagd av en overivrig retusjør.
– Og morsomt som det er å leke med perspektivtegninger, gir disse innovative proposjonene meg ikke det spor lyst til å kjøpe badedrakt av la Redoute.

5 responses to “Photoshop-slanking på la Redoute

  1. Ikke bare det, men de prakker på deg tilbud om forbrukslån og naturmedisin også.

  2. Får man retusjeringen med på kjøpet? Isåfall vil jeg ihvertfall ikke kjøpe, for jobben som er gjort er dritdårlig.

    • Håepr ikke det… plutselig må man stå i en fast positur for å ikke gjøre omgivelsene sjøsyke. Chtulhu kan bare gå og legge seg i møte med la redoute.

Legg igjen en kommentar

