Rapporterer facebookreklamer

De eneste reklamene som er blitt værende på facebooksiden min i det siste, er en for norsk transportarbeiderforbund og et par for forskjellige historiebøker. På dansk. Alle reklamer for klær, trening og forbruksprodukter er rapportert som uinteressante. Alle reklamer for høyskoler som krever skolepenger av elevene sine, og alle reklamer for sjokkis, pizza og plastisk kirurgi  (gjerne samtidig) er rapportert inn som støtende. Det hindrer dem ikke å å komme tilbake, men jeg gjennomgår reklamen ukentlig likevel.

Jeg begynte rapport-trenden med det formål at jeg skulle rapportere all reklame som støtende, i håp om å bli kvitt all reklame, men det ble ikke til. Ikke minst siden facebook lever av reklame, og jeg jo bruker tjenesten uten å ofre mer enn omlag 5% av sjela mi. Det er greitt for meg. Derfor fantjeg en slags likevekt: Bra saker rapporteres ikke, bra folk rapporteres ikke. Det er ingen ting støtende ved smijern. Det er ingenting foraktelig ved fagforeninger. Bøker om dansk arkeologi lar jeg meg gjerne motivere til å lese.

Det betyr ingen ting, men jeg liker den lille følelsen av kontroll. Fra bussvinduet ser jeg reklamer jeg reagerer på hver eneste dag, og det er ingen som hører at de irriterer meg. Feil idealer, feil produkter, vemmelige kombinasjoner av reklamer for smult og sats side om side. Det gir meg en helt overraskende glede å få lov til å si «Nei du. Jeg vil ikke ha reklame for mækkærn, eller den reklamen med den nesten nakne personen på,» og bannlyse nevnte reklamer for all framtid.

Det er ikke min fortjeneste at botoxklinikken over gata for jobben min legger ned, men jeg er glad til. Jeg lever i en verden hvor folk spruter nervegift inn i fjeset, greitt. Jeg aksepterer at de er sånn. Men de trenger faen ikke trøkke det opp i trynet mitt.

4 responses to “Rapporterer facebookreklamer

  1. Enig.

  2. Kanskje de tok hintet.

Legg igjen en kommentar

