Råd for uråd

I løpet av det siste halve året har jeg kost meg med å følge den svenske bloggen Forties wardrobe. Som tittelen antyder er bloggen en slags dagbok over bloggerens arbeid med å sy seg en fullstendig førtitallsgarderobe.

Som en apropos: I 1941 (ifølge bibsys) ga Alle kvinners blad ut heftet «Råd for uråd», hvor det ble  gitt en rekke råd om hvordan en skulle klare å holde seg og familien mette, pene og velstelte på tross av den strenge rasjoneringa av mat, klær og tekstiler.

Heftet har krative løsninger for best mulig utnyttelse av matvarer, såpe og strømper, og kan også fortelle om hvordan en skal behandle opprekte gensere for å få godt strikkegarn ut av det.

Forskjellen på levestandarden  i Norge og Sverige var naturligvis ekstra stor i 1941, men også etter krigen var Sverige et sted med større vareutvalg enn i Norge. Da farfar skrev brev til farmor fra hvalfangst i 1948, kommenterte han nettopp utvalget av stoff og klær:

Ellers kan du tro at Capetown er en snodig by. Omtrent 1/2 så stor som Oslo, med små bungalower spredt rundt, men selve sentrum 25 etages flotte skyskrapere. Og så butikkene da, utvalget i Stockholm er lite og vissent i sammenligning. Du kan få absolutt alt hvad ditt hjerte begjærer og prisene er omtrent 1/3 lavere enn i Oslo, og da vet du det er ganske fint å gå iland med 4000 kr og “do shopping”. (…) [Cape Town] gjør i det hele tatt et voldsomt rikt inntrykk, og jeg tror du vilde besvime når du kom inn i klesbutikkene. Sitat: Mammas blogg

Jeg har scanna både artikler gir tips og vink om klær og personlig hygiene. Matavsnittene har jeg spart til en senere anledning, men hvordan lukte godt på tross av såperasjoneringa valgte jeg bort. Kos dere med lesninga. Om dere skal lese på skjerm anbefaler jeg å vise sidene som oppslag, – jeg har sørga for at oppslaga matsjer originalen der det er nødvendig.  Jeg scanna den med 200 dpi, og håper det er smått nok til å fungere på lesebrett.

Du kan lese dokumentet som .pdf her.


Som dere som leser nok har fått med dere tok jeg sommerferie fra bloggen en gang på vårparten. Ferien fra bloggen kom både på grunn av en slags moralsk angst for å sitte framfor datamaskinen utafor arbeidstida i det fine sommerværet, og på grunn av at jeg ikke har hatt ferie fra jobben denne sommeren. Jeg måtte jo ta ferie fra noe, og bloggen ble den heldige utvalgte.

Etter 22. juli kjennes alle de små, hverdagslige tinga jeg hadde planer om å skrive om enda mindre og enda mer hverdagslige enn tidligere. Alvorlig talt, jeg har tenkt å blogge om hofteholderstropper for søren. Men kanskje det som kommer her likevel kan bli lesverdig for noen. Velkommen tilbake skal i alle fall både jeg og dere leserne være.

One response to “Råd for uråd

  1. Verkar spännande, jag ska läsa den senare. Nu är ju den boken som Isis använder väldigt uppenbart _inte_ riktad till alla kvinnor, t ex förutsätts man ha hemhjälp och behov av aftonklänning. Det var säkert bättre i Sverige än i Norge, men hästarna levde på halmhackelse och cellulosa på landet och jag ha ren massa små häften om hur man lagar mat utan ägg och smör, so i princip var omöjliga att få tag i om man inte hade gård, så den här boken beskriver inte verkligheten.

Legg igjen en kommentar

