Hansy Petra (1887 – 1968)

Allerede i klosterskolen drømte hun seg til varieteen. «Fra vårt helt gjennem musikalske hjem var der ikke lang veien op til scenen (…) og endelig fikk jeg mine foreldre kloroformerad til å gi mig tillatelse.» Hun fortalte ikke hva hennes første rolle var, men at hun hadde drømt om en scenekjole som «gnistrer og knistrer» og hadde dyp utringning, men hadde måttet nøye seg med en mer måteholden variant.  Hansy Petra beskrev familiebakgrunnen sin som gjennomgående borgerlig «Tenk at et menneske som senere har sunget de ting, som jeg har sunget, skulde ha kommet fra et slikt miljø.» Hun la til at hun best likte å synge «Det som er sånn… på kanten.»

I fjor engang leste jeg en lokalhistorisk artikkel om den norske operasagerinnen Eva Gustavson. Artikkelen fokuserte på hennes vei inn i musikken, da hun gikk i turnhallen i Oslo sammen med Wenche Foss, og kontroversen hun skapte i familien da Hansy Petra ansatte henne til å opptre ved Dovrehallen.

Hansy Petra, den monokkelbærende direktrisa på Dovrehallen, ble alle steder jeg leste om henne beskrevet som en fascinerende, og ikke minst velkjent person. Men uansett hvor velkjent og anerkjent hun ble framstilt som da hun ble nevnt, syntes jeg det var pussig at jeg ikke klarte å finne noe særlig stoff om henne. Var det fordi hun var tysk og bosatt i Norge på tredvetallet?  Det kan hende. I mars begynte jeg jakten på Hansy Petra.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har funnet henne ennå, men det er blitt tyngre å finne informasjon enn det var for et halvt år siden. Derfor avslutter jeg prosjektet med en åpen oppfordring: hjelp meg å fylle på med mer informasjon enn det jeg har klart å skaffe gjennom leting i bøker, aviser og ved å snakke med Hansy Petras familie i Danmark.

Hennes navn er uløselig knyttet til de nordiske kabareter. Men foruten den betydelige artist husker man også det morsomme menneske Hansi Petra, hvorledes hun kunde dirigere høikonjunkturens ødsle champagnebord med en elegant dristig og befriende konversasjon. Det er lenge siden hun viste sig på scenen. Hansi Petra fører nu en direktrices borgerlige tilværelse i Dovrehallen.

Les hele artikkelen på lokalhistoriewiki


* Olaf T. Engvik. «Historien om operaens Grand Lady, Eva Gustavson» i St. Hallvard 1/2008. Oslo Byes Vel, Oslo 2008.
* Referanser til bilder og tekst fins opp i artikkelen.

2 responses to “Hansy Petra (1887 – 1968)

  1. Hennes tyske herkomst ble tona ned, og vips så ble hun hollandsk. Tihi. Lurer på hvor jeg ville komme fra om man skulle tone ned min herkomst.

    Veldig fint for meg å ha ei datter som skriver yndlingslesestoffet mitt.

    • Jeg svarer nå, fire år senere. Derfor får du sikkert ikke noe varsel og kommer til ikke til å se svaret. Men du ville kommet fra Bergen om det var Jan Guillou som fikk bestemme.

Legg igjen en kommentar

